• Selma77

Hur tänker ni tvillinggravida göra med föräldraledigheten?

Hallå allihopa!

Jag tycker det här med att planera föräldraledighet är otroligt svårt! Fram tills nu har det bara känts overkligt. Men nu är det nog dax att fundera lite.

På Tvillingklubben sas det att pappan kan ta de extra 90 dagarna för att vara hemma med mig samtidigt. Någon som vet om det stämmer?

Om jag hade väntat en enling hade jag nog tyckt att drygt ett år vore lagom. Men har ingen aning om vad som kommer kännas rätt med två.
    Svischar dagarna bara förbi, eller kommer det bli så pass jobbigt att jag kommer vilja lämna dem till dagis?

Berätta gärna hur ni funderar!
    Ha det bra i sommarvärmen!

• Svar på tråden Hur tänker ni tvillinggravida göra med föräldraledigheten?
  • kattfoten

Vi har tänkt ungefär så här - jag ska vara hemma ca 1½ år och sambon ca ½ år efter det. Då tar vi ut 20 dagar/månad på föräldradagarna.
    Ibörjan ska sambon vara hemma ca 3 ½ månad, med hjälp av lite sparad semester och sånt.
    Fast man vet ju inte hur man ställer sig till det när väl småttingarna är här.

• pockismage

Mina tvillingar är ett år nu. Jag och min man gjorde så att vi var hemma tillsammans de fyra första månaderna. Det kändes viktigt att skapa de banden till varandra som familj och kunna vara ihop alla fyra vilket ju bara tvillingföräldrar kan vara. Efter det var jag hemma själv. Man har 180 dagar extra, så kan man ju vara hemma lika länge som andra ändå.

• Fommpen

Det kan ju vara lite svårt innan bebbarna tittat ut att veta vad som är bäst. Måste man bestämma hur man vill göra innan, eller kan man bstämma sig när de tittat ut och de 20 pappadagarna börjar ta slut, ifall man behöver vara hemma båda två med barnen?

• Vitsippa

För försäkringskassan spelar det inte någon roll när man bestämmer sig, men en arbetsgivare vill kanske veta i god tid...

• buslings mamma

vi gjorde så att sambon var hemma de första 20 dagarna. sen har han tagit strödagar lite då och då när det varit kämpigt hemma. tvillingarna är nu 4 1/2 mån.

• Selma77

Stort tack till alla som svarat!!
    Särskilt tack till "Minisarna" som ringt till FK! Skönt att veta vad som gäller
    Nu får maken ta sig ett snack med sitt jobb så får vi se...

Ha det bra allihopa!

• Tjejen77

Här i Halland och västra Götaland har FK extra infomöte för dem som vill veta om fp och ledighet..Gå in på deras sida och eran kommun så hoppas jag att ni kan boka in ett möte om det är oklart hur allt fungerar..
    Som tvillingföräldrar får man lite fler dgr och pappan kan vara hemma 20dgr istället för de 10dgr med en..Klart att föräldrarna kan vara hemma samtidigt eftersom man är hemma med var sitt barn..

• UWO BaraJag

Att vara hemma båda två med twins går, men tänk på att tvillingbarn (eller fler) inte får lika många dagar som enlingar!
    Alltså får man som förälder kortare f-ledighet om man är hemma båda två. Orättvist så det förslår tycker jag eftersom barnen borde ha rätt till lika tid med sina föräldrar!!!!!

Många jag känner med twins har låtit dem börja tidigare på dagis än enlingar (jobbigare med två kanske...). Men där kan man ju nyttja dagarna till att inte jobba full tid under en tid.

Själv var jag hemma tills de var 11 månader och denna gång tänkte jag vara hemma dryga året. Det är min sista grav så jag vill ta vara på småbarnsåren.

Semester!!!!
  • Milanda

Någon som vet hur de delar upp dagarna på de två barnen?

Jag har ingen SGI och skulle vilja ta av mina lägsta-nivådagar så tidigt som möjligt. Nu har jag förstått att man måste ta ut hälften av sina SGI-dagar innan det går, men hur funkar det med tvillingar. (Ska på infomöte på fk men det är först i aug).

• Fommpen

Milanda: Vad jag fattat det som så ska man ta ut minst 180 dagar innan man får påbörja de lägsta dagarna. Men om både du och pappan är hemma i 90 dagar tillsammans så borde det ju räknas som 180 dagar. (men det är bara vad jag tror) Att det alltid ska vara så krångligt.

• Milanda

Tack Fommpen!
    Eftersom jag inte har någon SGI kommer jag ju få samma pengar vilket fall, så det blir nog att vänta till infomötet på fk innan jag reder ut det här.

Svar på tråden Hur tänker ni tvillinggravida göra med föräldraledigheten?