• cateye3

Katten spyr jämt!!!

Jag vet inte vad jag ska göra nu...
    Är det vanligt att vissa katter spyr ofta?
    Jag har 2 katter, 10 månader gamla, varav den ena tycker mycket om att tugga i sig blad från en blomma och sen spy upp det .
    Det sker ganska ofta, och man tycker ju att hon borde förstå att hon spyr om hon tuggar i sig bladen, men hon fortsätter ändå.
    Vill hon spy??

Och idag (nyss) spydde hon upp all mat, bara så där.
    Precis innan vi klev upp imorse hade nån av katterna spytt mat också, men då vet vi inte vilken utav dem det var.
    Den andra kissen spyr väldigt sällan, typ aldrig.

Men vad kan man göra? Eller ska man bara låta henne spy upp bladen? Det verkar ju rensa bra och katter spyr väl för att "de behöver"? Men så ofta..?

• Svar på tråden Katten spyr jämt!!!
  • MrsMurphy

Jag har två katter varav den ena har magproblem. Hon åt på allt hela tiden och spydde upp till 3 gånger om dagen. Tog henne till vet. och dom todde att hon helt enkelt var överkänslig mot maten så hon åt på alla blommor för att hon ville spy för att hon var irriterad i matsäcken. Fick ett specialtorrfoder för känsliga magar och efter det har hon slutat tugga på allt och spy.

• cateye3

Lättja77

Jaså? kan det vara så med min kisse med?
    hon äter bra annars och brukar tala om när hon vill ha sin burkmat. Äter alltid upp maten.
    Finns det nåt jag kan köpa i butik som kan lindra henne?

• MrsMurphy

Jag tycker det låter som samma problem!
    Jag köper mitt hos vet. Ganska dyrt men jag tror nog det är värt ett försök. Kommer ej ihåg vad det heter men brukar räcka att man frågar efter torrfodter för känsliga magar/hud problem. Det hänger ihop! Kolla lite i hennes öron också om hon ser lite torr ut.

• Sannive

Det är inte bra att katterna äter på växter innomhus, de kan vara giftiga för katten. Köp kattgräs istället!

Katterna äter gräs och liknande för att få hjälp med att få upp hårbollar, kanske är det så att katterna hårar mycket just nu och får då i sig mer än vanligt?

Prova också att byta foder, det kan vara så att katterna inte riktigt tål maten.

Diska ur matskålar ofta nu när det är varmt! Helst varje dag efter varje mål, lika dant med vattenskålar.

• FuriousAngel

kattgräs finns att köpa i nästan alla zoo affärer där kan man säker också få tips och råd på varför katten spyr och vad man ska göra åt det... sen kan man ju ringa och fråga en veterinär det kostar ju inget...

• cateye3

men det där med hårbollar har jag ju hört, men jag ser inga hårbollar när hon spyr upp...

när den andra väl spytt har jag sett rester av hår.

men var köper man kattgräs då?

tack till er som kommer med råden!

• tinis77

Mina katter spyr om de får burkmat. Nu äter de royal canin torrfoder och det funkar jättebra.

• hemlighej

vår ena katt spydde rätt mycket men då vi började ge dem mindre mat så att hon inte hade någon chans att äta FÖR mycket så slutade hon spy, hon åt helt enkelt för mycket och när torrfodret svällde upp i magen på henne (det sväller när det blir blött) blev det för fullt och hon var tvungen att spy upp en del.
    Så prova att fylla på mindre mat i skålen, dem mår inte dåligt av att gå hungriga en stund så dem behöver ju inte konstant ha mat i skålen.

• Sannive

Kattgräs kan du köpa i djuraffären, Det står tydliga instruktioner på förpackningen. Lycka till.

• Emmilus

katter tuggar och äter gräs/blommblad för att spy upp hår som dom får i sig när dom tvättar sig.
    Tyvärr så måste du låta din katt spy. Hört att dom får förstoppning om dom inte får spy ut håret. Ganska logiskt=)
    Jag har en katt med lite längre hår och hon spyr ungefär varannan dag till varje dag. Men jag hör ju när hon är på gång på blomman så då vet jag att snart så måste jag fram med papper=)

hoppas i allfall att det blir bättre!

• trollnatt

Ge katterna sparris som man delat i strängar man får mata dom om man inte har tur det hjälper, min katt Ester kräktes jätte mycket men efter tipset (från vetrenär) har hon kräkts 5 ggr totalt och det är ett bra tag sen nu.

sen glöm inte att avmaska katterna regelbundet även om dom är innekatter(oxå vetrenären som sa det ).

Kräkning med ren mat kan vara att den har ätit för snabbt då kommer det upp igen för att sen ätas upp igen (blää jag vet ) läste det i en bok när jag var så orolig för min kisse .

Svar på tråden Katten spyr jämt!!!