• Challe N

Varsit rum eller ej??

Har två flickor som det skiljer 2 år och 3 månander på. Den stora är 2 ½ och den lilla snart 4 månader. I oktober ska vi flytta till en 4:a. (Äntligen egen uteplats ) Har inte riktigt bestämt hur vi ska göra med rummen. Antingen får de varsit rum helt enkelt, eller så får de ett sovrum och ett lekrum.

Eftersom det inte skiljer så jättemycket på dem kanske de kommer leka mycket i samma rum ändå..Hur har ni andra gjort??

• Svar på tråden Varsit rum eller ej??
  • mogreta

Våra äldsta barn har delat rum!
    "känner" ett till par där deras barn också delar rum, när vi träffades på ett stort kalas en gång pratade vi om fördelar/nackdelar och det visade sig de andra föräldrarna upplevde att barnen bråkade mycket, men inte vi som hade barn som delade rum.
    Helt klart en fördel!
    Det är 18månader mellan våa stora!

• Nyfiken gul

eftersom den minsta är så liten ännu är det kanske inte läge att dela rum ännu... tänk på nattsömnen för båda, vaknar storasyster om er bebis skriker på nätterna o ni tassar in där?

Låt dom hellre dela rum när dom blir större o har nytta av varandra.

Våra två älsta barn har varsitt eget rum eftersom det är en flicka o pojke.

våra yngre barn, två pojkar på 4 och 5 år delar rum.

• rasajj

Vi har tre ar ganska precis mellan vara tjejer och 19 manader mellan yngsta tjejen och tvillingarna. Har delas rum... Tvillingarna delar tom sang. Jag vet inte om de skulle ha brakat mindre/mer om de hade haft skiljda rum, for vi har varken plats eller lust att prova..

Tjejerna VILL dela rum, de leker tillsammans och blir valdigt oroliga om bada inte ar dar vid laggdags av nagon anledning.

Likasa med pojkarna, som ju dessutom vill sova i samma sang... Vi hade skiljda sangar ett tag, men de krop alltid upp hos varandra, sa nu har de en dubbelsang.. De far saga till nar de vill separera nu...

Lycka till i ert beslut!

• Mandy

jag skulle nog låtit dem dela. Jag har 2 år mellan mina och de sover bra i varanadras sällskap. Storasyster var lite orolig ett tag och var uppe och tassade lite på natten, ville inte vi skulle stänga dörren. Men när de började dela rum försvann det helt. och den lilla började sova mkt bättre.
    Som du skriver så leker de ju tillsammans ändå och vill vara där den andra är.

• morotsland

Jag tror också att det är bra att dela rum. Har 15 månader mellan mina och de har precis börjat dela (minsta är 4 månader), det går jättebra. Det är en trygghet att sova med nån i samma rum och dessutom tror jag det är bra att de lär sig att komma överens och dela på saker så småningom. Med varsitt rum blir det mer tydligt med "mina" och "dina" saker etc.

Svar på tråden Varsit rum eller ej??