• Fia 74

Jag har ont i magen mamma!

Min son (snart 3) klagar ofta om att han har ont i magen. Det händer några gånger per vecka. Borde jag vara orolig? Han äter väldigt dåligt just nu och ofta får man vara glad om han äter några makaroner och dricker ett glas mjölk... Han har inga matallergier, men har varit lös i magen i typ hela sitt liv (när han var bebis kallade vi hans bajs - jaketbajs...).

Kan detta vara något allvarligt, eller kan små barn säga att dom har ont i magen utan att dom egentligen har det? Funderar lite på om "ont i magen" betyder "hungrig... vad tror ni?

• Svar på tråden Jag har ont i magen mamma!
  • mye

det kanske är för varmt för honom att äta! jag åt inget under sommarmånaderna när jag var liten...levde på kall fil...el yougart!
    om det varit illa länge tycker jag ni ska gå på en utredning!

• Teskedsmamman

Du skulle kunna ha beskrivit makens äldsta son för några år sedan... Glutenintollerans blev resultatet av det.

Gå till läkare och be dem ta prover förgluten och födoämnesallergier. Han kan vara allergisk fast ni inte vet om det.

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Mar ia

Min storbror sa ofta när han var liten att han hade ont i magen, fast det har visat sig senare att det var nacken. Ibland kan nog små barn ha svårt att förklara var dom har ont. Jag vet inte men man kan ju tänka på det iallafall.

Jag älskar min lilla Teo
  • MiieRO

min lilla syster gjorde desamma tills de upptäckte att hon inte tål mjölk och mjölkprotein..
    hon e nog mest överkänslig för nu ett år senare kan hon äta lite...
    om man får säga det så luktar hennes bajs surt och blir lös...

men ta och kolla upp det för säkerhetens skull..

kram marie

*Stolt mamma till oliver och robin snart 4 år..*
  • Mumin

Tänker också på glutenintolerans när jag läser. Min dotter hade alltid lös avföring och hon har just gluten.

After all... tomorrow is another day.
  • Mumin

Hon hade ont i magen också måste jag tillägga.

After all... tomorrow is another day.
  • Fia 74

Tack för svaren! Tyvärr (?) så stämmer inte min pojkes sympton riktigt in på varken gluten eller laktos intollerans... Hans bajs är visserligen ganska löst, men inte riktigt diarré, han har ingen svullen mage och går upp i vikt som han ska. På BVC så tyckte dom inte att det kunde vara något av det... (gluten eller laktos alltså).

Det verkar som om han oftast har ont i magen på morgonen eller strax innan middagen och det var därför jag funderade om det berodde på att han är hungrig.

• Teskedsmamman

Fia: Han behöver inte alls ha symtom osv, han kan t ex ha laktosintollerans ändå... min son håller vi just nu på att utreda. Han har hela sitt liv varit mjuk i magen, har bara haft problem med hård mage som bebis när han fick banan. Han bajsar aldrig korvar utan det är som koblajjor...

Sonen har ingen svullen mage eller går upp dåligt i vikt. Han visar dessutom INGET på prover för laktos, MEN det innebär inte att han inte kan vara intolerant för det. Har en liten kille i sällskapskretsen som inte visar någonting på laktosprover, men har ändå diagnos på det och mår bäst på laktosfri kost.

Venus på forumet har barn som är likadant....

• mludvigs

Fast det är klart att det kan vara hunger. Jag får ont i magen när jag är riktigt hungrig!

• Lefo

Min Agnes som är lite över tre år säger också ofta att hon har ont i magen.
    Agnes äter också ganska dåligt. Men nu tror jag att jag kommit på orsaken till hennes magont. Hon är hungrig. När hon nu säger att hon har ont i magen och pekar var i magen så ger jag henne något att äta och sen är allt bra igen.

/Lena

Lena med tvillingtjejerna Linnéa och Agnes
  • Teskedsmamman

Vill klargöra att jag bara pekar på att det inte alltid behöver följa symtom osv utan att de mest konstiga saker kan följa med gluten/laktos...

Själklart kan det vara så att han är hungrig

• ChicaDora

När jag var liten och sa att jag var hungrig så mådde jag i själva verket illa! (åksjuk)
    Att din son har ont i magen kan ha att göra med att han äter för lite! eller att det han äter inte är så bra för hans mage. Jag har själv förstått att det finns mat som jag får "kramp" i magen av, eller ja.. så fort jag ätit chips/godis. Försök minska på mjöl eller mjölk och se om han klagar mindre vid något av dom? Det behöver ju inte vara att han är intolerant, bara att han inte äter tillräckligt så att magen reagerar på att en stor del innehåller t ex vetemjöl och inte så mkt fibrer t ex.

• multimam

Min dotter på 3,5 år brukar ofta säga att hon har ont i magen när hon är hungrig. Hon har aldrig varit intresserad av mat och verkar inte förstå kopplingen heller mellan det magonda och hunger. När hon har ätit går det "onda" över.

• Oopsi

Min flicka sä´ger ofta att hon har ont i magen när hon egentligen är hungrig. Kan ju vara det..

• Anti75

Mina barn va oxå så. Det visade sig att de inte tål fullkorn.. Kan kanske va det?

• Vilddjuren

Min son är gluten intolerant och hade inte heller det typiska utseendet med med svullen mage och magra armar, doktorn skratade åt oss och sa att det va det inte men han skulle ta ett prov för att lugna oss...
    Men det är klart att det behöver inte alls vara samma för er och jag hoppas ni kan få hjälp att reda ut vad som är fel, inte roligt när dom små ska gå och ha ont och man inte vet vad man ska göra för att ta bort det onda!

• Snuttetrollet

Min dotter kan säga att hon har ont i magen när hon behöver bajsa eller kissa ibland. Efteråt så har hon inte ont heller.
    Min dotter har också svårt att äta mat om hon inte bajsar ordentligt. Hoppas att det inte ligger någon allergi bakom.

• Snowgirl

Min son blev mjölkallergiker helt plötsligt september -04 (då var han 2år och 7 månader), det började med att han ständigt var lös i magen och han började klaga på att han hade ont i magen. Vi var ett par ggr hos doktorn och de tog tester, men alla tester visade att han inte alls hade några allergier. När han till slut låg på badrumsgolvet och höll sig för magen och grät av smärta(det var julen -04) så ringde jag upp hans doktor igen, och fick då rådet att ändå helt sluta med allt som innehöll mjölk. 2 dagar sedan hade han normal avföring igen och var samma goa glada kille igen, inga magkrämpor alls .
    Vi fick komma till en dietist och gå igenom exakt allt som han skulle undvika och vad han behövde istället. Lite då och då testade vi honom försiktigt, men direkt gav det symptom.
    1 år senare när vi testade så tålde han plötsligt mjölk igen , det försvann lika plötsligt som det kom. Så nu har han kunnat äta som vanligt igen sen i julas .

Mitt råd är alltså att testa att utesluta allt i mjölkväg ändå, och se om det blir någon förändring. Tänk bara på att om man ska testa att utesluta mjöl helt så funkar det inte med laktosfria produkter. Dessutom så finns det hur många konstiga namn som helst som det kan stå i innehållsförteckningar när det innehåller mjölk av något slag. Be att få en lista av en dietist. Har nog tyvärr inte kvar vår lista, annars hade jag kunnat skriva ner alla namn.

Lycka till.

• Snowgirl

utesluta mjölk ska det naturligtvis stå!

• Fia 74

Hej alla - tack för svar! Vi har varit hos vår husläkare och pratat - hon tror att allt är ok, men för säkerhets skull så ska vi kolla om han är känslig mot gluten. Vi åker till Astrid Lindgrens barnsjukhus på måndag och tar prover. Dom har även kollat hans urin och tagit blodprov (han var sååå duktig!!! han blev stucken i fingret och mamma var mest rädd) för att kolla att allt är ok. Återkommer med resultat.

Ha en trevlig sommar!

Svar på tråden Jag har ont i magen mamma!