• Anonym (Förbannad)

Gynakut?

Jag är i v8 och har fått lite blodiga flytningar idag som har gjort mig och min man otroligt oroliga. Jag ringde till Sjukvårdsupplysningen här i Västerås där dom mer eller mindre viftade bort mig. Finns inget att gör säger dom. Får vänta till måndag med att ringa till gyn. Ska det vara så fruktansvärt omöjligt att få komma in och se om allt är ok? Vad betalar vi skatt för egentligen? Finns det inte något sätt man kan få komma in akut på under helgen? Vi orkar inte gå omkring och tro det värsta hela helgen. Får man åka in till akuten utan remisser eller skickar dom hem oss då?

Hjälp!!!

• Svar på tråden Gynakut?
  • soffan82

Jag bor åxå i västerås å vet hur dom är  här..Vet du ja tycker du ska bara åka dit sen får du ju komma in i ett undersöknings rum tror inte dom skicka hem dej ja gjode så  när ja blödde tidigare denna Graviditet

• Anonym

Åk in på akuten om du är orolig. Visst man får vänta länge men man åker i allafall hem och vet om allt är bra eller ej. I allafall här får man åka in akut och vänta på sin tur om man ahr ont eller liknande,det gäller allt,inte bara om man är gravid. Lycka till

• Bernermorsan

Vet att de i västerås kräver remiss till ALLT tom för att komma till akuten om du inte kommer med ambulans Låter SJUKT. Annars avvisar de. Detta har jag hört på mitt jobb vet ej om det stämmer fullständigt hoppas ej det. Men vet också att de på andra håll säger att tidiga okomplicerade missfall ej behöver undersökas direkt om man inte blöder mkt osv. För det finns inget man kan göra. Men en koll ska göras för att se om något behövs göras. Men förstår fullständigt om man vill ha en koll direkt De skulle jag velat haft.
    LYCKA TILL

• Anonym (Förbannad)

soffan82: åkte du in till vanliga akuten?

De sa på sjukvårdsupplysningen att jag skulle höra av mig igen om jag fick kraftiga smärtor, de kan ju inte veta om jag fått det. Funderar allvarligt på att ljuga så jag får komma in.

• Anonym (Förbannad)

Ypsylon: ja det är vad jag har hört också. Jag förstår att det är massor som vill komma in akut och kolla allt möjligt, men man blir ju lite ego när det gäller en själv. Vill ju bara veta på direkten om det är över eller inte

• soffan82

Iofs hade ja  magsmärtor åxå ja fick sitta länge i väntrummet innan ja  fick komma in till själva gynakuten men In kom ja ialf..

• Hele79

Du har ju inget att förlora på att åka in iaf, tyvärr är det ju Vattendraget och kanske mycket folk på akuten !?... Hoppas det går bra!

• Bernermorsan

tänkte faktiskt säga åt diga att förvanska sanningen lite = smärtor och kraftiga blödningar. Blödningar kan ju allt minska

• Anonym

vi var ochså till v-ås akuten,vi ringde innan på upplysningen och de var inte till någon hjälp.vi åkt in och jag fick mf nu i maj.inne på akuten var de jätte trevliga hämta gynläkare direkt.sen upp på avd för observation under natten.

• Linsen

Här kommer ett inlägg från en med många mf/ma i bagaget...
    Jag vet precis hur jobbigt ni har det just nu, det är olidligt att sitta där hemma med sin oro.
    Men, Sjukvårdsupplysningen har rätt - det finns inget de kan göra åt ett eventuellt mf. Skulle det t ex visa sig att graviditetens storlek inte överrensstämmer med din beräkning så kommer de skicka hem dig för att vänta 1-2 veckor till för att vara på den säkra sidan. Just DEN väntan är om möjligt ÄNNU värre då man någonstans inser att oddsen inte är på ens sida, men ändå hoppas man ju innerst inne och dessa veckor blir en hopplös berg-och-dalbana av känslor.
    Samma sak händer om inget hjärta syns - ännu mer väntan och samma berg-och-dalbana.

Så mitt råd är att du verkligen försöker släppa oron och njut av att vara gravid. (Åk dock in om du får smärtor och större blödningar.)
    Ledsen och förtvivlad kommer du att bli i vilket fall som helst OM det skulle gå fel.
    Det är jättevanligt med blödningar i början av graviditeten så koncentrera dig istället på att det är ett barn du väntar - inte missfall...

Jag hoppas verkligen att det går bra för er!! *håller tummarna*

• soffan82

Ts hur har d gått för dej

• Anonym (Förbannad)

Hej

Jag åkte aldrig upp akut, utan försöker som Linsen sa koppla av. Inte så lätt men vi försöker. Har inte blödit något mer men det känns som om det är nåt på gång. Ska ringa gyn imorgon och be att få komma på vul då. Tycker allt känns så annorlunda nu mot för några dagar sen, känner mig inte ett dugg gravid Misstänker MA tvärr

• soffan82

Hoppas d inte är så  Många kramar till er

• fallen

Det som de sa till mig när jag ringde sjukvårdsupplysningen att när det är gravlitet, blödningar etc så tar de emot. Men väntan kan bli lite lång men mån av tid och möjlighet så får man träffa en gyn läkare.

Själv åkte jag in akut för att just få detta svar. Är det ett mf eller inte. För mig var det lättare att veta. Fick då veta att det var ett MA.

Men vi alla är som sagt olika.
    Bättre att fråga en gång för mycket än inte alls.

• SvenskEngelsk

Gud va man blir ledsen att höra att det är så där ni bor!
    Här i Växjö har Kvinnoavd 9 även en gynakut på helgerna + kvällar och nätter, dit man ringer och får höra om man bör komma in!
    Det är ju därföööööööööör jourläkarna finns, alltså GYNjourläkarna, Inte bara förlösa barn

Ohhhh

Stackare

• eve82

Svenskengelsk:
    tjena vännen!! Tyvärr e det inte lätt att komma in på nian i v-ö heller! Jag har fått tjata mig in där både när jag hade mf och när jag hade X... Verkligen inte kul att det ska vara så här..

• Anonym (Förbannad)

Ja det verakr var skillnad på vart i landet man bor när det gäller gynakuter, tyvärr.
    Även om man vet att det inte finns något att göra så här tidigt i graviditeten så vill man ju ändå veta OM det har blivit mf.
    Tycker att det är lite konstigt att du kan få åka in till akuten om du har ont i benet för att titta efter vad som är fel men om du är gravid och blöder eller har ont så får du inte komma in för att "det finns inget att göra åt det". Vari ligger skillnaden?

Förhoppningsvis är det lite villigare till att låta mig komma in på Gyn imorgon. Ju mer jag tänker på det desto mer orolig och säker på att det är över blir jag

• Anonym

Hur har det gått idag TS?

Håller tummarna för dej!

Svar på tråden Gynakut?