• Anonym (TS-fru)

Fler med Tourettes syndrom?

Hej!
    Min man har tourettes syndrom (ni vet, sjukdomen som innebär att man har ofrivilliga vokala och motoriska tics, säger könsord m.m.). Skulle vara intressant att höra om det finns fler med sjukdomen, den är ju väldigt ovanlig men kanske...? Skulle vara kul att utbyta erfarenheter osv.

• Svar på tråden Fler med Tourettes syndrom?
  • MaNiMi

Har en snart 12-årig son som har TS så vet en hel del om tics och diverse annat som det innebär.
    Kanske är vuxna främst du söker att byta erfarenhet med?
    Jag är väldigt intresserad av att höra hur livet som vuxen med detta syndrom är så vill du så skriv gärna ett par rader i min inbox här!

• Anonym (TS-fru)

MiNiMa: Ja, det gör jag gärna men ... hur gör man det? (Är ny här)

• Anonym (TS-fru)

Nu kom jag på det

• Jennnyn

Min 13-åriga lillebror har Tourette. I hans fall framträder ticsen mest i vokal form, men han har även en del kroppsliga tics. Men han, som många andra med Tourette, har lärt sig att dölja ticsen.

• MaNiMi

Hejs ts!hihi inte helt lätt veta hur man ska göra på dessa sidor. Du va först i min inbox iaf:)
    så fått ditt mess men när jag skrev mitt svar på det så blev jag utloggad å så försvann allt jag skrivit så ska försöka knåpa ihop det igen ikväll! :)

• Anonym (26)

jag har nog oxå ts...gör en del tics,speciellt när jag blir närvös o är bland mkt nytt folk..görjobbigt

• danitra

Min man har också TS, en ganska mild sådan speciellt nu när han blivit äldre. Har du några specifika frågor så ställ dom så kan han säkert svara.

• Majsan70

Min 14 årige son har Tourettes syndrom..bland annat. Vi jobbar hårt med att tillrättalägga hans vardag så att allt är strukturerat så bra som möjligt. Han tar även mediciner för att mildra både touretten samt ocd som han oxå är diagnosticerad för..

• Sara i Uppsala

Jag har och har haft tics, både motoriska och vokala, ända sedan tonåren. De är dock mindre nu än under tonåren och jag har lärt mig att dölja dem bättre. Jag har nog inte tourettes, för det innebär väl mer än bara tics? Men jag har stor erfarenhet av hur det är att ha tics.

• Anonym (TS-fru)

Sara: egentligen är det väl inte mer än tics, men det är väl vissa kriterier som ska uppfyllas för att kallas TS. Det är ju t.ex. bara ca 15 % som har coprolalia (behov att säga tabubelagda ord) men det kan ändå klassas som TS. Min man har ju även coprolalia men med medicinering märker man inte så mycket av det. Bara om jag säger något typ "stoppa det i fickan" så får han ett behov av att säga fi**a. Men då mumlar han det bara, alltså han skriker inte ut det okontrollerat på stan som man sett på TV att vissa gör.

• Majsan70

Det är en hel del annat med i en Tourette diagnos än bara tics. MAn har med vissa tvång och de har även svårt att leva utan väl strukturerad tillvaro. Viss socialinteraktion kan även saknas eller vara minimal.

• Anonym (TS-fru)

Så här står det på www.attention-riks.se/index.php :

"Tourette syndrom är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som karakteriseras av främst tics, dvs. återkommande reflexliknande rörelser och läten. Men många personer med Tourette syndrom har också andra problem. Dessa svårigheter kan bestå av tvångstankar, tvångshandlingar, problem med impulsivitet, koncentration, hyperaktivitet och inlärning."

Så du har säkert rätt, Majsan. Men min man har inga andra problem än just ticsen, men han har ändå fått diagnosen Tourettes syndrom.

• Majsan70

Visst har jag rätt, men Tourette har ju olika grader så vissa slipper "lindrigare" undan. *S*

Sonens diagnos är specificerad med vilka problem han har av sin tourette och vilka som tillkommer med OCD diagnosen. Allt sånt behövs för att få rätt ersättning från FK samt försäkringsbolagen.

• Anonym

har en yngre bror som har tourettes....han 22....har vart ganska jobbigt o leva med han....älskar min bror inte d jag menar....men nu har han blivit bättre...inga ticks osv.....

• Anonym (tiptop)

Jag har också tics iform av tvångshandlingar. Det blir mer när jag är stressad och nervös. Jag tror inte det är så himla ovanligt med sånt här ändå.

• Ehymp

Hej Andreas  här, pluggar fritidsledare på Sigtuna folkhögskola, jag skriver ett projektarbeta om Tourettes syndrom, och skulle gärna vilja intervju drygt 5-10 personer med denna diagnos, men har jätte svårt att just hitta dessa 5 personer som skulle vilja ställa upp på en snabb intervju på 10 frågor. hör gärna av er med tips och trix till mig, då jag e jätte intresserad av att göra detta projektarbete mer djupare för framtidens fritidsledare. Mvh Andreas

Svar på tråden Fler med Tourettes syndrom?