• Celindan

Vad får mitt barn för ögonfärg?

Sambon har blåa ögon, båda hans föräldrar är blåögda också.
    Jag är grönögd, min far har gul-gröna ögon o min mor har blå-grå ögon. Typ. Jag har ganska starkt gröna ögon.

Vet inte vad som dominerar o har glömt allt om hur stor % chans det är att barnet får den eller den ögonfärgen....så vore tacksam för svar från nån som har koll på det!

Vår dotter som är 1,5 år har blå ögon utan minsta lilla grönt i.

• Svar på tråden Vad får mitt barn för ögonfärg?
  • Seldonia

Det kan väl bli vad som helst. Anlag från flera generationer bakåt kan plötsligt slå igenom. Har en brunögd bror och två blåögda föräldrar...

• vera82

Det kan bli antingen gröna eller blåa.
    Jag har bruna o min pojkvän isblå så dom kanske blir bruna men det är ju inte säkert.
    spännande o se

• Ängel1982

det där kan slå ut hur som helst, jag e brunögd o mina barn har klarblå ögon precis som sin far. Den lilla e visserligen inte helt säkert, men de blir bara ljusare o ljusare så de blir nog så på henne oxå. när det gäller blå o gröna ögon så vet jag inte vilket som är dominant där dock.

• loislane

Gröna ögon dominerar blå. Men det beror också på om man har recessiva anlag med, om de är fler än de dominanta, vilket det verkar vara på er sida. Störst sannolikhet är att bebben får blå ögon, men grön skulle kunna slå igenom också. Svårt att säga - även om man kollar in sannolikhetsprocenten så går det som det går ändå.

• sassy123

Du har ett anlag för gröna ögon och ett anlag för blåa, och din sambo har två anlag för blåa. Får barnet ditt anlag för gröna ögon så får den gröna ögon eftersom det anlaget är dominant, annars får den blåa ögon. Chansen är 50% för båda.

• EldHav

Det finns inget som heter gröna ögon, oftast är det blå ögon.

Så jag säger BLÅ

• Åskan

Det finns visst nåt som heter gröna ögon MEN gröna ögon är en variant av bruna, och är alltså dominant. Sassy123 har precis rätt.

• Tyche

Jag har bruna ögon, riktigt bruna ögon, alla på min mammas sida är blå. Min pappa har även han blå/gröna och hans pappa med men alla andra har bruna ögon där. Sambon har mörk blåa ögon, hans mamma och pappa har med. Mormor har bruna.

Isaac (vår son) har LJUST blåa ögon och det har ingen i den närmaste släkten. Däremot tror dem att sambons mormors mormor hade ljusblå ögon.

jag var tvärsäker på att mitt barn skulle bli mörkt eftersom jag själv är det, men jag har en blond blåsögd sötnos!

• Sophie82

ja som de andra säger, kan bli lite hursom Jag har brun/gröna, min sambo har blåa Liam och Ebba har klarblåa Flicia har brun/gröna Nova har än så länge mörka, mörka blåa

Sophie - mamma till Liam, Ebba, Felicia & Nova
  • milimina

eldhav och åskan,
    ny forskning visar faktiskt att gröna ägon ärvs som eget anlag, dvs det finns både blå, bruna och gröna anlag att bära på. hittills har man trott att det endast finns tre sorters anlag (blå/brun, blå/grön och brun) men en helt egen grön finns alltså också. så ingen av er har rätt

ts,
    att förutsäga ögonfärg är nästan omöjligt, eftersom anlag från flera generationer bakåt kan slå igenom. det är alldeles för enkelt att säga att blåögda föräldrar inte kan få brunögda barn eftersom det inte riktigt fungerar på det sättet. finns massor att läsa på nätet om hur man ärver ögonfärg, kanske är den översta länken mest intressant för dej

museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
    www.athro.com/evo/gen/eyecols.html
    www.seps.org/cvoracle/faq/eyecolor.html

• milimina

obs,
    länken man kalkylerar med är inte helt felsäker, t ex fungerar den inte för mej som har grönbruna och inte grönblå ögon (jag har inte ärvt mitt gröna från min blågröna far), men den är rätt rolig att leka med

Svar på tråden Vad får mitt barn för ögonfärg?