• tvåbarnsmimmi

Måste veta könet...!!!!

Jag skulle vilja fråga om det finns någon här som vet om jag kan få begära att veta könet när det blir dags för UL....????

Jag känner att jag måste få veta för när jag fick min son förra sommaren så var det en jobbig förlossning. De var tvugna att springa iväg med honom och jag låg ensam kvar...min man kom efter 15 minuter och grät, jag frågade vad det blev.. Kände det hemskt att inte veta om det blev en pojke eller flicka...
    Han klarade sej... pust!!!! Men att inte veta under 15 minuter var hemskt!!!
    Någon som vet?????

• Svar på tråden Måste veta könet...!!!!
  • tvåbarnsmimmi

finns det ingen som vet....=O(

• ligo

Hej,,, Jag tror inte att man kan begära att få veta eftersom det beror ju helt på om bebisen "vill" visa .. ibland går det ju inte att se,, men visst tror jag att du kan be om att dom verkligen ska se efter noga..

mvh Linda

• Cina01

Jag vet inte, har aldrig funderat över det... Men om det är så viktigt för dig så prata med dem! Annars kanske du kan få ett extra ul eller göra ett privat och få reda på könet. Lycka till, jag hoppas att du får reda på det!

• tvåbarnsmimmi

Tack så jättemycket för era svar.....

Kan man få extra UL hos BM...??????

• Rusty

Det är olika från landsting till landsting. Vissa har som regel att aldrig berätta, andra berättar om de ändå råkar se. Det går att göra privat köns-UL (betala själv). Men jag tror nog att MVC gör vad de kan för att hjälpa dig om du berättar varför.

• gulemamman

vart bor du?? här i sthlm så talar som iaf om könet på rutinul om dom kan se. annars kan man alltid boka in sig på en privatklinik och kolla könet där. i sthlm finns minst 3 st där man kan kolla privat. mama mia, dr kulas och sibyllekliniken. kostar en slant, men det kan det ju va värt om man vill veta

• tvåbarnsmimmi

Tack så jättemycket!!!!

Vet ni vad det kan kosta på en privatklinik...???
    Bor i Västervik...
    Jag ska skriva in mig den 20:e juni och jag ska prata snällt med min BM.....
    Känns konstigt att behöva veta könet,,,men det känns rätt på något sätt!!!
    Kram på er//Mia

• Pärlan81

Jag betalar 500 för privat läkare men det finns de för 200-300 kr. Det beror lite på.
    Vi ville se könet men det var så svårt att se för läkaren då pyret kenp ihop med bena... Och det stämmer inte alltid heller...
    Jag tror inte landstingen säger könet, det gör dom inte här i jkpg.

• Vitvå

tvåbarnsmimmi:
    först:
    Härligt att du bor i Västervik, ska tillbringa hela sommaren där. Det är ju helt underbart!!

Sen: Jag gjorde vårt UL i Stockholm på Mamma Mia, har för mig att det kostade 600 kr
    www.mamamia.se/31/default.asp

Här i Värmland får man inte veta könet vid första (och för de flesta, enda) ultraljudet.
    Men mamma mia kan jag rekommendera och du har vägarna förbi..Jag var på den på Östermalm och där var de helt suveräna!
    Extra ultraljud får man nog inte om inte det är några problem eller om man kanske är extremt orolig (här är det så i alla fall..)

• Vitvå

Här hittade jag en privat läkare i Gynekologi/obstetrik

Erik Rasmussen
    Norra Långgatan 41, 392 31 Kalmar
    Mån-fre 8.00-16.00
    Telefon 0480-103 06
    Telefax 0480-42 09 57

Och här privat Ultraljud:

Ebbetorps läkarmottagning
    Theo Magounakis
    Ebbetorps Gård 302, 394 70 Kalmar
    Telefon 0480-49 57 75, telefax 0480-49 57 80