• ÄngelBängel

Väntetid för adoption

Hej allihopa,

Jag och min man har mentalt börja förbereda oss på att det kanske blir aktuellt med adoption. Nu har vi tagit reda på kostnader (det var mycket dyrare än vi trott) och läste på NIAs hemsida att det var många organisationer som inte hade någon väntetid för adoption men det stod inga väntetider. Hur lång tid tar det ungefär?

Det är ju bra att veta om det tar 6 månader eller 4 år.

Jättetacksam för svar/ Ängelbängel

• Svar på tråden Väntetid för adoption
  • ÄngelBängel

Väntetid? Handläggningstid? Det jag menar är tid från det man ansökt tills des man kommer hem med sitt barn naturligtvis

• vanilla

Jag har vänner som har adopterat, från ansökan har det tagit ca 1,5-2 år till hemkomst, det ena paret adopterade från Vietnam och fick en liten kille på fem månader med sig hem. Det andra från Kina och fick en nästan ettårig tjej med sig hem. Det är bra om ni är gifta redan, en del länder får man inte ens ansöka om man inte är gift.

• Jennie med ie

Oj, det är mycket individuellt. Väntetiden består av många olika delar som kan vara olika långa.
    - Det kan vaar väntetid för att få starta hemutredning, i vissa komuner är det kö.
    - Sedan tar det olika lång tid för utredningen att bli klar och för att få medgivande. Ca 3-4 tror jag är vanligast, men det kan alltså variera.
    - Därefter tar det olika lång tid att samla ihop hela sin akt som ska sändas till givarlandet, jag har hört allt från 4 veckor till 4 månader, beroende på vilka papper som ska med, vilken tid man har osv.
    - Dessutom är det till vissa länder väntetid för att få sända sin ansökan.
    - Väntan från att man sänt sina handlingar tills man får barnbesked varierar också mellan utlandskontakterna. Ibland tar det bara någon månad, ibland några år. Vanligast är nog mellan ½ och 1 år, men det är alltså olika mellan länderna.
    - Och sedan är det väntan mellan barnbesked och resa. Den väntan kan vara alltifrån några dagar kort (vad gäller t ex Korea och Colombia kan det gå snabbt som sjutton) tills många många månader upp emot ett år om det vill sig illa. Vanligast är nog några månader.

Som du ser är det mycket svårt att veta. För mig och maken såg det ut såhär:
    - Kontaktade socialen i juli 2001, startade utredningen i augusti, var klar med den i slutet av november och fick medgivande i januari 2002.
    - Ingen kötid för att få samla ihop våra handlingar till Kolkata i Indien via BFA-A.
    - Det tog ca 3 månader för oss att samla ihop hela akten.
    - I juni 2002 var våra handlingar igenom alla intanser i Sverige, bl a Indiska Ambassaden och UD, och vi sattes upp på kölistan nere i Kolkata.
    - Nu i december 2003 står vi först i kö till barnbesked.
    - Efter barnbeskedet lär det dröja ca 4 månader tills resan.

Ang att vara gifta, så måste man om man adopterar som par vara gifta för att över huvud taget få medgivande.

• ÄngelBängel

Vi gifte oss i somras så det är "fixat" Jag läste på någon adoptionsbyrås sida att många länder hade som krav att man skulle ha varit gifta i tre år. Räknas det innan man får ansöka eller innan man får barnbesked? Vänta bara, jag har nog miljoner frågor

Svar på tråden Väntetid för adoption