• jollyjumper

Hur länge måste man vara medlem i facket för att få ersättning?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara...

Jag har ett relativt nytt jobb som barnskötare och har inte fått tummen ur att bli medlem i facket ännu... Det är tydligen kommunals fack jag ska vara med i?! eller?

Hur länge måste man vara med där för att få ersättning vid ev graviditet?
    Är helt lost på området...

• Svar på tråden Hur länge måste man vara medlem i facket för att få ersättning?
  • sundborn

Du måste inte alls vara med i facket för att få del av socialförsäkringarna.
    För att få arbetslöshetsersättning måste du ha uppfyllt ett "arbetsvillkor" och vara med i a-kassan. Administreras ofta av facket, men man måste alltså inte vara med i facket.

För att få föräldrapeng räcker det att du är bosatt i Sverige. Försäkringskassan tar reda på vad du tjänar och räknar ut din föräldrapeng.

• jollyjumper

okej, och hur länge måste jag ha jobbat för att få med det i SGIn?

• marina7712

Din SGI grundas på det arbete som varat mer än 6 mån i följd. Alltså kan din SGI grundas på ett jobb du haft för flera år sen om du inte arbetat på samma ställe mer än 6 mån sen dess.

• jollyjumper

måste man ha arbetat på samma ställe då?

• marina7712

För att sedan få a-kassa måste man ha varit med i a-kassan 1 år och sen har dom krav på vad man måste ha jobbat men det kommer jag inte ihåg nu....

Är ett visst antal timmar/mån under x antal månader...

• marina7712

Ja, har du inte jobbat på ett och samma ställe någonsin i mer än 6 mån så vet jag faktiskt inte vad dom grundar din SGI på i så fall...

• sundborn

SGI grundas på förväntad inkomst de närmaste året.
    Du har alltså rätt till sjukpenning från första dagen på jobbet, baserat på din nya lön.

För att få föräldrapenning grundat på SGI och inte bara minimibeloppet krävs däremot att du arbetat 6 mån. Du kan alltså ha en SGI men ändå inte vara berättigad till lönebaserad föräldrapenning.

Svar på tråden Hur länge måste man vara medlem i facket för att få ersättning?