• Ea30

silltårta!

Japp så dags för midsommar nu då, jag har lovat att göra en jordgubbstårta och en silltårta....jordgubbstårtan fixar jag men skulle gärna vilja ha recept på en god silltårta!
    Tacksam för svar...

Ea

• Svar på tråden silltårta!
  • AnnaK

Finsk silltårta
    I Meny vecka 26 2004

8 port
    mörkt bröd, t.ex. kavring (jag använde
    Carlssons fyrkant från Skogaholm)
    ca 75 g bordsmargarin eller smör

Fyllning:
    1 dl finhackad färsk grön gurka
    matjessillfiléer (beroende på filéernas storlek)
    stor finhackad gul lök (jag valde rödlök)
    hårdkokta ägg
    ca 1 dl finhackad persilja
    ca 1 dl finhackad dill
    ca 1 dl finhackad gräslök
    2 dl crème fraiche
    1 citronklyfta
    ev. salt och grovmalen svartpeppar

Garnering:
    litet salladshuvud
    ca 1 dl crème fraiche (lite snålt tyckte jag och ökade på lite)
    ca 1 msk gräddfil (jag ökade på proportionellt med créme fraichen)
    hårdkokta ägg
    matjessillfiléer (beroende på filéernas storlek)
    1 stor knippa dill (jag valde gräslök)

Blanda fyllningen. Hacka sillen och löken fint, liksom allt det kryddgröna. Hacka äggen. Blanda allt, sist försiktigt den finhackade gurkan. Blanda crème fraichen med saften från den pressade citronklyftan och rör ner i sillröran. Smaka ev. av med salt och svartpeppar. Skär bort kanterna på brödet, bred smör på den första botten och lägg på fyllning (receptet består tårtan av två bottnar medan jag valde att göra den med tre bottnar, ungefär som en stubbe). På den översta botten och på kanterna breds, den med gräddfil, utblandade crème fraichen. Garnera med ägg i klyftor, skivad eller tärnad matjessill och dill (gräslök) samt salladsblad runt kanten. Tårtan bör dra några timmar i kylskåpet före servering.

• AnnaK

Silltårta ( 10-12 bitar )

Ingredienser:

Botten:

75g Smör
    300g Kavring

Garnering:

Rädisor eller gurka
    Gräslök
    Röd lök

Fyllning:

4 gelantinblad
    2 burkar á200 g matjesill
    1 rök lök
    250 g kesella
    3 dl gräddfil

Gör så här:

Smält smöret.
    Riv kavringen eller finfördela den i en matberedare.
    Blanda brödsmulorna och fettet.
    Platta ut blandningen till en botten i en bakform med löstagbar kant (20-24 cm).
    Ställ formen i kylskåpet ca 15 min så att botten stelnar.
    Låt gelantinbladen ligga i kallt vatten ca 5 min.
    Finhacka sill och lök.
    Blanda hacket med kesella och gräddfil.
    Smaka av med sillspad.
    Ta upp gelantinbladen och smält dem på mycket svag värme i en kastrull.
    Låt svalna lite.
    Rör ner gelantinet i sillblandningen.
    Bred ut den på kavringsbotten.
    Ställ i i kylen ca 3-4 h.
    Ta bort kanten på formen.
    Garnera med rädisor och eller gurka och gräslök och rödlök.

• Annabel

Silltårta
    Källa: Arne Eriksson
    (4-6 pers)

6 skivor mörkt formbröd skurna på längden

Fyllning:
    1 burk matjessill (ca 200g)
    4 hårdkokta ägg
    3 dl crème fraiche
    1 pkt gräddmjukost (t ex 60g Philadelphia)
    3 msk fransk senap
    1 knippa finhackad dill
    salt, peppar

Garnering:
    1 burk matjessill (ca 200g)
    2 hårdkokta ägg
    rödlöksringar
    1 knippa finklippt gräslök

Låt sillen rinna av mycket väl. Hacka sill och ägg. Rör ut osten med crème fraiche.
    Blanda in sill och ägg. Smaksätt med
    senap, dill, salt och peppar.
    Lägg ihop skivorna 3 och 3 bredvid varandra med fyllning emellan. Tårtan blir alltså 3 lager bröd hög. Bred fyllning också över och på sidorna av tårtan.
    Garnera tårtan efter egen fantasi med gräslök runt sidorna och med sillbitar, ägghack och rödlöksringar ovanpå.
  • AnnaK

silltårta
    Från Strömsö 23.05.2004
    Receptet är för 4-6 personer
    1 skärgårdslimpa eller kavring (beror på storleken på limpan)
    100 g smör
    1 burk kvark
    1 burk gräddfil
    400 g matjessill
    gräslök
    dill Kantskär brödet och skär det i små bitar. Blanda det finskurna brödet med smör till en deg och pressa ut det i en pajform.
    Skär matjessillen i grova bitar. Blanda sill, kvark, gräddfil, gräslök och dill i en skål och häll blandningen i pajskalet. Garnera med dill och gräslök. Servera tårtan med nypotatis, grovt knäckebröd och en stark gräddost.

• AnnaK

Till en silltårta behöver du 2 pkt Hönökakor (6 halvor) Extrasaltat Bregott eller smör 1 stor hackad gul lök, 3 dl gräddfil, 6 hårdkokta ägg, 3 dl Äkta majonnäs, Svartpeppar, 3 dl riven västerbottenost . En stor burk inlagd sill, en stor burk senapssill, en liten burk Abbas ölsill (starkt kryddad) Till dekoration: En kruka finhackad plocksallad, En skivad rödlök samt dill och gräslök.

Lägg ihop två hönökakshalvor på ett stort fat. Smöra och täck med en röra av osten, gräddfilen och gula löken. Två nya hönökakor. Se till att skarven hamnar på andra ledden för att tårtan ska hålla ihop bättre. Smöra. Täck med de skivade äggen. Bre på majonnäsen och strö över med nymalen svartpeppar. Täck med de två sista hönökakorna. Så här långt bör du göra tårtan dagen innan du ska äta. Förvara i kylskåp.

Översta lagret: Täck med den finhackade plocksalladen. Lägg en ring YTTERST av inlagd sill. Lämna lite utrymme och gör en MELLANRING av senapssillen. Ett nytt mellanrum och så ölsillen i mitten. Dekorera ytterringen med ringar av den skivade Rödlöken och mellanrummen med hackad dill respektive hackad gräslök. Avnjutes lämpligt med ett väl avkylt öl och en kryddad snaps.

Svar på tråden silltårta!