• minisork

Referens-brev

Hur "förberedde" ni dom som ni sett ut att skriva era referensbrev och när bad ni dom skriva? Vi ska ha våra papper klara i augusti och så här i semestertider blir jag lite tveksam på när man ska be vännerna skriva. Det är väldigt viktiga doument för OSS.

Vilka bad ni skriva?

Vad jag har förstått ska vi ha 2-3 referentbrev med oss till träffen i augusti.

• Svar på tråden Referens-brev
  • esperando

Vi bad dom vi tyckte kände oss bäst. Och vi fick ett papper från vår socialsekreterare om vad som skulle vara med i det refbrevet. Tror inte det ska vara några problem att skriva trots semester. Säj som det är till era vänner.Förklara att ni behöver det innan 1:a augusti...

• mammatillvictor

Gör så att ni frågar de ni tänkt att fråga, de som ni känner att ni har förtroende för och som känner er väl. Be dem skriva breven redan nu och be att de spar dem i datorn typ och när er hemutredare säger att hon vill ha in dem kan de bara datera dem då så datumet blir så färskt som möjligt och då har de ju redan breven färdiga och det är bara att printa ut och skicka in! Då spar ni tid

• Salta Sally

Berätta för dem att ni behöver breven i augusti och att det känns svårt att be dem om detta i semestertider. Men att du säger det nu så kanske det finns mer möjlighet för dem att bestämma när det passar dem själva att skriva.

Jag skulle nog också säga att det var tokigt att det kom i semestertider men finns det något jag/vi kan göra för er så ställer vi självklart upp!

• Cerdrica

Vi behöver våra brev till den 28/6 och bad våra referenter skriva dem i söndags. De fick alltså bara tio dagar på sig men det var nemas problemas, de är så glada för att vi ska adoptera.

Jag tryckte ut tipsen som fanns på adoptera.nu ang refbrev och sen kom vi överens om att vi ska kika över formuleringen tillsammns när de mailat breven till oss.

• Batip

Hittade  i min dator vad som ungefär ska stå i ett referentbrev. Hoppas det hjälper dig.

Exempel på vad brev från referenter kan innehålla Namn, adress och telefonnummer till referenterna. Om det är en familj bör det framgå hur många familjemedlemmar det är och hur gamla barnen är. ·       Vilken relation har referenten till paret? Hur länge har de känt varann? ·       Hur ofta och på vilket sätt träffas paret och referenterna? ·       Beskriv makarna, var och en för sig, som personer, gärna kortfattat. ·       Beskriv makarna som par, hur referenten uppfattar deras äktenskap. ·       Beskriv parets intressen, styrka och svagheter. ·       Beskriv makarna tillsammans med barn, egna eller andras. ·       Hur blir de som adoptivföräldrar? Vilken förmåga har de att ta hand om ett adoptivbarn?  Referensen ska vara daterad och bör vara maskinskriven och inte omfatta mer än en A4sida. 

• Marie IE B

I vårt fall behövde inte referenterna skriva brev. De blev kontaktade via brev av familjerätten och de fick välja mellan att skriva ett brev eller bli intervjuade över telefon. Båda två valde intervjun. De fick sedan tillbaka ett dokument med intervjun nedskriven så de fick läsa igenom och godkänna den.

När vi frågade våra referenter hade jag med mig lite fakta från bl a adoptera.nu och gav dem så de visste vad de svarade ja till. Vi var också noga med att säga att de inte fick känna sig tvingade att säga ja utan att vi respekterade helt och fullt om de inte ville göra detta oavsett skäl.

Vi bad en god vän till oss eller egentligen främst till mig men hon är den enda utanför familjen som vetat om alla våra olika behandlingar genom åren och som jag pratat öppet med om allt.
    En av referenterna skulle gärna vara en släkting så då valde vi min mans moster och morbror som är de i släkten vi umgås mest med.

• jamis

kan man ha sin mamma som referent? Eller måste det vara en annan släkting?

• mammatillvictor
    jamis skrev 2006-06-20 14:30:30 följande:
    kan man ha sin mamma som referent? Eller måste det vara en annan släkting?
    Det ska helst inte vara en släkting alls, och din mamma är för nära släkt så det går nog inte. Vänner brukar gå bra, kusiner kan väl gå också, men inte den närmaste släkten.
  • jamis

Ok... Jag tänkte bara eftersom Marie IE B sa att en av de skulle vara en släkting. men jag kan ju förstå att det inte får vara en så nära släkting. Tack

• smurfan2

Det är nog olika i olika kommuner. Vi hade både en släkting och en förälder som referenser. Fråga utredaren vad denne vill ha.

Svar på tråden Referens-brev