• minisork

Referens-brev

Hur "förberedde" ni dom som ni sett ut att skriva era referensbrev och när bad ni dom skriva? Vi ska ha våra papper klara i augusti och så här i semestertider blir jag lite tveksam på när man ska be vännerna skriva. Det är väldigt viktiga doument för OSS.

Vilka bad ni skriva?

Vad jag har förstått ska vi ha 2-3 referentbrev med oss till träffen i augusti.

• Svar på tråden Referens-brev
  • minisork

Tack för alla era svar - jag börjar äntligen bli lite klokare på detta Då skulle ni avråda från att vi använder min bror och hans familj som referenter? Vi har nog andra vi kan välja...

• Marie IE B

jam: Nja, föräldrar godkänns nog inte som referent däremot vet jag de som haft något av sina syskon som referent.

• esperando

Vi fick ha en av referenterna som släkt...eh tvärtom ska det va..Vi fick ha en släkting som referent...

• Thalis

Nu blir jag orolig! Vilka är det som inte godkänner föräldrar som referent?
    Min svärmor var en av våra referenter, dock inte som mor/svärmor utan som makens arbetsgivare! Betyder detta att Colombia inte kommer att godkänna oss!
    Hjälp!!

Mi orgullo es ser latina ,de mar y cordillera,ardiente como el fuego soy sangre de mi tierra !
  • mammatillvictor
    minisork skrev 2006-06-20 15:41:23 följande:
    Tack för alla era svar - jag börjar äntligen bli lite klokare på detta Då skulle ni avråda från att vi använder min bror och hans familj som referenter? Vi har nog andra vi kan välja...
    Alltså vår utredare sade att det inte var bra att välja någon i närfamiljen, syskon, föräldrar för att det är "jäviga". Men andra släktingar var bra. Vi tog te x min mans styvsyster. Det gick jättebra
  • Cerdrica

Och vår utredare tyckte det skulle vara barnfamiljer som känner oss bra så det är nog himla olika det där helt enkelt!

• minisork

Vi har bara fått lite lite instruktioner från vår hemutredare och de stämde väl överens med vad som står på adoptera.nu men vi fick inga instruktioner om vem som skulle skriva och hur många referenter som behövs. Får nog maila henna igen

• mammatillvictor
    Thalis skrev 2006-06-20 16:35:58 följande:
    Nu blir jag orolig! Vilka är det som inte godkänner föräldrar som referent?Min svärmor var en av våra referenter, dock inte som mor/svärmor utan som makens arbetsgivare! Betyder detta att Colombia inte kommer att godkänna oss!Hjälp!! Mi orgullo es ser latina ,de mar y cordillera,ardiente como el fuego soy sangre de mi tierra !
    Du behöver nog inte oroa dig. Om er utredare sagt att det går bra med en förälder så gör det ju det. Vår hemutredare sade att vi inte fick ha det så vi gick på det Tror inte det är landet som ställer det kravet? Kolla med hemutredaren!
  • Angla

Länderna ställer ibland krav på referenterna. Bla Korea vill helst ha tre gifta vänner med barn osv. Men det kan man komplitera med senare i så fall.

Angla - med vingar av lycka
  • smurfan2

Minisork, det är uppenbarligen väldigt olika, som sagt var, vi hade både en förälder och en släkting som referens. Jag tycker att du ska ställa en direkt fråga om referenserna till din utredare för det är bara h*n som kan ge dig ett korrekt svar på vad _h*n_ vill ha.

Kontakta även din organisation, de kan säkert hjälpa dig. Deras jobb är ju faktiskt att svara på sådana här frågor.

• Poppet

adoptera.nu står det:

Många utredare brukar föreslå:

-högst en släkting

-minst en barnfamilj

Vi frågade våra närmaste vänner som känner oss båda väl samt min mans syster och hennes man (min svåger är dessutom en av min mans äldsta kompisar)... Detta godtog våran utredare utan några som helst kommentarer...

Men det kanske är olika i olika kommuner... /Poppet

• minisork

Jag fick svar idag från vår hemutrdare att de ville ha två referentbrev och det fick vara en släkting och en god vän men vi kör på goda vänner istället för säkerhets skull.

Svar på tråden Referens-brev