• Stockrosen

Lättöl för att öka mjölkproduktionen vid amning? Stämmer det???

Har hört att lättöl kan öka mjölkmängden när man ammar. Stämmer det?
    Är inte det farligt med alkoholen för barnet då? Eller hur kan man annars göra för att öka den???

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Lättöl för att öka mjölkproduktionen vid amning? Stämmer det???
  • flowermoon

Som du säkert hört så ska man inte dricka alkohol när man ammar. Men om du inte ammar under tillnyktringsperioden så är det ingen fara - alltså en lättöl - hur lång tid tar det att nyktra till på den - 1 timma kanske.. så ta du lite öl och testa om du får mera mjölk.
    Själv tog jag ett glas vin häromkvällen (när lillan somnat) efter ett par timmar spände brösten mer än vanligt och jag ammade på morgonen efter och då hade jag betydligt mera mjölk än vanligt.
    Jag förstår att jag kanske retar upp nån, men jag har testat samma sak för dryga 10 år sen och det funka bra för mig när jag tyckte jag höll på "sina".

• Maggis

Jag tog alltid en lättöl efter morgonamningen, efter det var det minst 2 -3 timmar till nästa amning. Och visst hjälpte det!

Annars finns ju Luzern-te (tror jag det heter). Tror det säljs i hälsokostaffärer.

• Stintan

Det finns också alkoholfri öl på systemet

• Kattiz

Japp det fungerar bra! Men amingsthé är inte heller fy skam...

• michells mamma

Japp, det fungerar. Lättöl får du dricka, man får det t.o.m på BB...

• Themis

En alkoholmängd motsvarande vad som finns i en lättöl är faktiskt okej enligt Svenska alkoholkommittén, även när man är gravid. Och i annat fall tror jag inte heller att så många i vården hade rekommenderat det som hjälpmedel för att få mera mjölk.

Själv kör jag med hemkomponerat amningste och det funkar också bra.

1 tsk fänkålsfrön och 1 tsk anisfrön stötta i mortel, blanda upp med ett te du tycker om, koka en stor kopp och drick.

• Beckasin

Oj är det därför jag alltid har haft så gott om mjölk?! Jag dricker gärna öl, lättöl eller alkoholfri, eller i sällsynta fall en folkis.

• Stockrosen

Jaha, där ser man! Jag visste inte att det ges på BB eller att vården rekommenderar det... Stämmer det verkligen?

Annars, fänkålsfrön och anis i te funkar också? Skall absolut testa det!!!

Tack för tipsen!

Svar på tråden Lättöl för att öka mjölkproduktionen vid amning? Stämmer det???