• Snoopy1974

Naproxen och barnlöshet - Visste Ni detta?

"Många antiinflammatoriska läkemedel kan försvåra möjligheten att bli gravid. Den som får sådana läkemedel på recept (till exempel, Celebra, Naproxen eller Diklofenak) bör tala med sin läkare. Man bör heller inte använda receptfria värkmediciner som innehåller ibumetin (Alindrin, Ibumetin och Ipren). Använd istället någon värkmedicin med paracetamol (Alvedon, Curadon Panodil eller Reliv. När det gäller preparat med acetylsalicylsyra, till exempel Bamyl, Magnecyl eller Treo pågår diskussioner om vad som gäller. Det är svårt att dra säkra slutsatser från de underlag som finns om dessa läkemedel. "
    Från www.apoteket.se/rd/d/3271

Blir så förbannad när jag läser detta.
    Min gynekolog som har haft hand om vår barnlöshet har skrivit ut Naproxen till mig för mensvärk!!! Har jag inte det hemma har han rått mig att äta Ipren.
    Vad är det för Pellejönsar jag har råkat ut för.
    Borde de inte veta vad riskerna med läkemedel är????? Överreagerar jag???
    Har bara haft samma läkare i 7 år och har under denna tiden diskuterat olika faktorer till barnlösheten.

• Svar på tråden Naproxen och barnlöshet - Visste Ni detta?
  • Cotterpin

Både gyn och min reumatolog har sagt att det är helt ok att jag fortsätter med naprosynen även nu när jag vill bli gravid.

Gyn är fertilitetsmottagningen på sahlgrenska och dom behandlar ju bara sådana som har svårt att bli gravida!

• Rosenöga

Har man besvär med barnlöshet kan man tänka på att undvika dessa.

Jag tror det är nåt man upptäckt nyligen att de preparaten kan påverka möjligheten att bli gravid. Det kanske inte gjorts så många el. omfattande undersökningar. Kan hända är det bara misstankar än så länge. Alla läkare kanske inte tror på det om det inte är ordentligt fastställt.

Antidepressiva lär också kunna försvåra att bli gravid har jag läst någonstans. Sådana som Zoloft, Cipramil osv.

• Cotterpin

Anledingen till att nsaid försvårar är att den i vissa fall kan göra att ägget inte släpper utan tillbakabildas. Men har man inga problem med sin ägglossning så behöver man inte oroa sig!

• Snoopy1974

Jo men jag har just genomgått mitt första IVF som misslyckades, och för att förbereda mig på nästa mens ringde jag och har varit på gyn och fått ett nytt recept Naproxen för framtida behov.
    Sen kommer jag hem och läser detta. Jag ska då rakt inte hämta ut receptet. Man är ju lite nojjig efter alla försök.

• Rosenöga

Nej, det är klart om ägget får svårt att lossna, vid ivf behöver inget ägg lossna...

• Nalle Phu

Fel! Det är när ägget fäster som det är dumt att man har ätit/äter Diklofenak osv. Eftersom det när ägget fäster uppstår en liten inflammation/irritation i livmodern så kan kroppen, om den har fått inflammationshämmande medel, stöta bort ägget. Alltså uppstår då ett väldigt tidigt missfall eller så fäster inte ägget alls. Alltså påverkar det även IVF.
    Jag går på Reproduktionskliniken på Sahlgrenska sjukhuset och jag är helt och håller avrådd från att ta både Ipren, Voltaren, Treo osv. Jag får enbart äta Panocod och Panodil (de är inte inflammationshämmande) i kombination så jag mår skit när jag blir gravid (har fått två missfall).

• Stjärnfisken

Jag åt också naproxen för menssmärtor. Tog nog mina senaste tabletter i mars/april... Hur länge sitter "effekten" av tabletterna i? Eftersom vi håller på med ivf och ska göra vårt andra försök i augusti är det ju viktigt att veta... Är det någon som har en aning?

Kan tillägga att min läkare också sagt att det är helt ofarligt att äta naproxen om man försöker bli gravid... Märkligt att det finns så många olika åsikter.

• Rosenöga

Aha, är det när ägget fäster, ja då är det väl konstigt att läkarna inte nämner detta.

Svar på tråden Naproxen och barnlöshet - Visste Ni detta?