• Saza

Nån med katt som fäller MYCKET?

Har en katt av rasen Exotic som är snart 2 år. Han har otroligt mycket päls och fäller kopiösa mängder.
    På senaste tiden har jag börjat undra om det inte är onormalt mycket. Man kan inte ta i katten utan att få hela handen full med hår. Tar man upp honom så ser det ut som om halva katten är kvar på tröjan efteråt.
    Dammsuger varannan dag men det är hår, hår och åter hår ÖVERALLT.

Tänker på min dotter som kryper runt på golvet och får fullt med hår på händerna som hon sedan stoppar i munnen. Hennes leksaker är också hårbelagda, det räcker ju med att katten går förbi så fastnar det hår på sakerna.

Blir ju arg på katten för jag är så otroligt trött på allt hår, men det är ju inte hans fel...

Kan detta vara normalt? Finns det nåt man kan göra, nåt man kan ge honom?

// Sandra - mamma till Wilma 051013
  • Svar på tråden Nån med katt som fäller MYCKET?
  • Sannive

Min ena katt hårar också otroligt mycket.

Prova med att borsta ofta, och då menar jag varannan dag.
    Ge katten öljäst- tabletter, finns på djuraffärer att köpa.
    Bada katten en gång i månaden, köp ett bra kattschampo. Använd INTE vanligt schampo till katten.

Utöver detta finns det inte mycket du kan göra.

• nimma

Det är väl fällperiod nu också. Mina bengaler fäller i princip ingenting, men just nu fäller den ena, tror det beror på värmen ute.

• Saza

Öljäst tabletter? Är inte det sånt vi människor äter?
    Det fungerar alltså på katter oxå? Kanske ska prova det då

• 201201232

Det kanske kan hjälpa att byta mat? Vad ger du för mat till katten?

• Saza
    snuttepuffan - han äter royal canin för perser
  • Saza

och den ska vara bra för pälsen eftersom perserkatter har mycket päls. Exotic kommer i samma kull som perserkatter, men dom ska vara korthåriga, vilket vår katt INTE är! Fundersam

• Saza

puffar

• Saza

puffar igen

• Vicryl

En av mina katter fäller också otroligt mycket just nu. Jag borstar henne flera gånger om dagen och varje gång så blir borsten helt full med hår. Gör man misstaget att plocka upp henne i knät så får man rolla bort hår från kläderna i en halvtimme sedan...

• Saza
    Vicryl - Jag har börjat borsta honom varje dag, men det hjälper inte tycker jag. Kan stå och borsta och borsta hur länge som helst med håret tar aldrig slut!  Skrikandes
  • Nemi79

Vet inte vad du "borstar" med...finns ju så många olika redskap.
    Jag har vanlig mjuk borste, kam med ordentliga taggar och karda. Det gör att JAG får bort massor med hår, utan att behöva få det överallt.

OBS!! Har små kattungar nu, men de kommer bli långhåriga. HAR HAFT långhårig kisse tidigare.

• Vicryl

Saza:

Jag förstår precis... Det är ju liksom inte så att det inte finns annat att göra än att stå och borsta kissen. Jag är också omåttligt irriterad på alla röda hårbollar som dansar förbi på golvet jämt och hela tiden. För att inte tala om min blåa hemvävda pläd i vardagsrummet som numer har en roströd hårig beläggning... Det är väl bara att hoppas att denna hårfällningsfrenesi snart går över.

• Saza

Nemi79 - Jag använder en borste som är för hundar egentligen. Den har en grov borste på ena sidan och stålkam på andra. Jag får bort hur mycket hår som helst med den, men det tar ändå inte slut. Det är lika mycket hår på borsten när jag slutar (hur länge jag än hållt på) som när jag började... Fundersam

• Rockelina

Jag borstar min katt varannan dag men hon är ju korthårig så enklare - hae jag haft din katt Saza hade jag nog en gång bara för att utmana ödet kammat borstat och kammat så länge katten stod ut och sen paus på det igen för att se hur katten skulle se ut utan överflödet av hår Kan ju bli ett helt annat utseende...

• Saza
    Rockelina - Jag brukar stå och borsta tills varken katten eller jag orkar mer. Men som sagt, håret tar aldrig slut och det ser inte ut som som ett hårstrå har försvunnit från katten...
Svar på tråden Nån med katt som fäller MYCKET?