Inlägg från: Saza |Visa alla inlägg
  • Saza

Nån med katt som fäller MYCKET?

Har en katt av rasen Exotic som är snart 2 år. Han har otroligt mycket päls och fäller kopiösa mängder.
    På senaste tiden har jag börjat undra om det inte är onormalt mycket. Man kan inte ta i katten utan att få hela handen full med hår. Tar man upp honom så ser det ut som om halva katten är kvar på tröjan efteråt.
    Dammsuger varannan dag men det är hår, hår och åter hår ÖVERALLT.

Tänker på min dotter som kryper runt på golvet och får fullt med hår på händerna som hon sedan stoppar i munnen. Hennes leksaker är också hårbelagda, det räcker ju med att katten går förbi så fastnar det hår på sakerna.

Blir ju arg på katten för jag är så otroligt trött på allt hår, men det är ju inte hans fel...

Kan detta vara normalt? Finns det nåt man kan göra, nåt man kan ge honom?

// Sandra - mamma till Wilma 051013
  • Svar på tråden Nån med katt som fäller MYCKET?
  • Saza

Öljäst tabletter? Är inte det sånt vi människor äter?
    Det fungerar alltså på katter oxå? Kanske ska prova det då

• Saza
    snuttepuffan - han äter royal canin för perser
  • Saza

och den ska vara bra för pälsen eftersom perserkatter har mycket päls. Exotic kommer i samma kull som perserkatter, men dom ska vara korthåriga, vilket vår katt INTE är! Fundersam

• Saza

puffar

• Saza

puffar igen

• Saza
    Vicryl - Jag har börjat borsta honom varje dag, men det hjälper inte tycker jag. Kan stå och borsta och borsta hur länge som helst med håret tar aldrig slut!  Skrikandes
  • Saza

Nemi79 - Jag använder en borste som är för hundar egentligen. Den har en grov borste på ena sidan och stålkam på andra. Jag får bort hur mycket hår som helst med den, men det tar ändå inte slut. Det är lika mycket hår på borsten när jag slutar (hur länge jag än hållt på) som när jag började... Fundersam

• Saza
    Rockelina - Jag brukar stå och borsta tills varken katten eller jag orkar mer. Men som sagt, håret tar aldrig slut och det ser inte ut som som ett hårstrå har försvunnit från katten...
Svar på tråden Nån med katt som fäller MYCKET?