vem ärver?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
ja killen jag prata med sa att hon skulle få pengarna och den enda av oss syskon som kunde få ut nåt var den yngsta som inte fyllt 20.jag fattar liksom inte det.
okej då vet jag.vi tror nämligen att hon försöker lura oss då hon inet gett oss insyn i nåt ej heller pratar hon med oss.
så det måste alltså finnas papper som han skrivit på som är där för att det ska bli utbetalt.
Han hade en försäkring genom jobbet som kommer att betalas ut nu när han avlidit.När min svärfar dog så fick ju de efterlevande dvs tre syskon försäkringspengarna utbetalda till sig.Det gick ju per automatik efter som det var de som var arvsberättigade.
jo men om man läser sambolagen så finns det ju nåt som säger att förhållandet ska ha varit stadigvarande och hur stadigt är tre månader? eller om det till och med är mnindre.
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Men hur ska man tolka detta? när räknas det som stadigt? efter 1 vecka 1 månad`någon som är insatt.
puffar lite innan jag går till sängs.
Det var gubben på begravningsbyrån som sa att sambon ärver ju allt.Så jag fattar noll.
Detta vet jag i dagsläget.Han var skriven på samma adress som henne i en månad.Denna månad vistades han dock inte i lägenheten utan på ett särskilt boende.Detta kan väl inte räknas som sambos?Men det är vad hon säger sig vara.
Han har omfattats av både Avtalspension SAF-LO med återbetalningsskydd och TGL, Tjänstegruppliv.
Finns det inget särskilt skrivet förmånstagarförordnande är det generella som gäller. Skrev försäkringsbolaget till mig när jag frågade vem som får pengarna som kommer utbetalas.Dock har jag inga papper från dom än så jag vet inte om det finns någon förmånstagare.