vem ärver?
TS: På det du beskriver låter det inte som att man skulle betrakta dem som sambor. Men det kanske inte spelar någon roll i det här fallet. Vid ett dödsfall ska det ske en bodelning mellan samborna först. Det som ingår i bodelningen är bara bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. I övrigt behåller var och en det som man hade med sig in i boet. Om de bara har bott ihop en månad så är det väl inte troligt att bostaden är köpt för att de ska bo där tillsammans, och de lär väl inte ha hunnit skaffa några möbler heller?
Om det inte finns något testamente så ärver inte sambon. Om det finns ett testamente där det står att hon ska ärva spelar det ingen roll om de ses som sambor eller inte, hon ärver i alla fall. Barn har alltid rätt att kräva sin laglott, dvs hälften av kvarlåtenskapen får inte testamenteras bort utan ska gå till barnen om de begär det.
Vad gäller försäkringen så kan du bara vänta på besked från försäkringsbolaget och se vad det står i det generella förordnandet, om han inte har angett något eget förordnande.
...och den där gubben på begravningsbyrån verkar inte veta ett skvatt. Min erfarenhet av gubbar på begravningsbyråer är att de inte är juridiskt utbildade utan självlärda eller att de har lärt sig grunderna på en kort kurs för 20 år sen. Jag är jurist och skrev mitt examensarbete om sambors ekonomiska ställning vid dödsfall, så jag tycker att jag har rätt bra koll.
/Vickan