• Nieves

Köra bil i 9:e månaden

Finns det några rekommendationer när det gäller bilkörning under graviditeten? Undrar eftersom livsmedelråden duggar tätt och är så detaljerade, även när riskerna är väldigt små. Däremot har jag inte hört någonting när det gäller bilkörning.

Är i vecka 37 och har undvikit att köra själv sedan några veckor tillbaka, och om jag åker bil så använder jag gravidbälte. Har ändrat mina arbetstider så att jag kan samåka till jobbet bara för att undvika att köra själv. Det måste ju vara jättefarligt att köra bil, det räcker ju med att bli påkörd lite lätt och magen kommer emot ratten. Tror inte en utlöst airbag är så lyckat heller... Någon som läst/vet någonting om detta??

• Svar på tråden Köra bil i 9:e månaden
  • phil

JAG skulle inte rekommendera dig att köra bil. Precis som du säger så sitter du ju mycket närmre ratten. Nu har jag visserligen inte varit med på någon olycka där någon höggravid kört bilen, men jag har sett en hel del olyckor och kan tänka mig vad som skulle kunna hända. Så min bedömning blir att det inte är någon bra idé.

• Norrskensflicka

Jag har läst om det (kan tyvärr inte minnas var). Gravida ska undvika att köra själv och sitta på en plats där airbag finns då magen blivit lite större. Själv försöker jag följa detta så gott det går, men ibland måste man ju köra själv.
    Man kan ju aldrig vara för försiktig vad gäller sådant så jag tycker du gör helt rätt som samåker så du slipper köra själv.

Mvh Emilia

• bambigirl

Jag kör själv och kommer göra det ända tills babyn kommer. Har tre km till närmaste busshållsplats och min man jobbar väldigt mkt konstiga tider. Volvo har gjort krocktester på gravida dockor och funnit att gravidbälte och att sätta bältet över och under magen ger samma skydd vid krock. Jag undviker dock att köra vår volvo, på den är magen väldigt nära ratt som vi har airbag i. I vår gamla mazda 323 är magen fortfarande långt från ratten och ingen airbag.

• bizzziie

Jag håller med Älskade vovvsing!
    Kör som vanligt.. sitter dock längre ifrån ratten än vanligt!

• Pius

gravidbältet gör NOLL nytta vid krock (testat av NTF)!

men jag hajjar inte varför det skulle vara bättre att köra utan krockkudde... då får man ju ratten i magen istället...

• bambigirl

Krockkudden har ju en enorm kraft så det borde väl skada magen? Men jag tycker mest mazdan känns säkrare för där har jag en bra bit mellan ratt och mage, i volvon rör magen ratten, annars når jag inte ner till pedalerna.

• Tuzza

Jag kommer tom att göra halkkörning ganska sent i min graviditet, typ vecka 34 eller nåt. Jag frågade min BM och det var OK sa hon. Kommer dock att hoppa över en del moment. Ska köra upp nån vecka senare med...

• Fragglerock

Hmmm... jag hade så stor mage att jag inte kunde köra bil, då det löste sig självt liksom!

Svar på tråden Köra bil i 9:e månaden