• Nieves

Köra bil i 9:e månaden

Finns det några rekommendationer när det gäller bilkörning under graviditeten? Undrar eftersom livsmedelråden duggar tätt och är så detaljerade, även när riskerna är väldigt små. Däremot har jag inte hört någonting när det gäller bilkörning.

Är i vecka 37 och har undvikit att köra själv sedan några veckor tillbaka, och om jag åker bil så använder jag gravidbälte. Har ändrat mina arbetstider så att jag kan samåka till jobbet bara för att undvika att köra själv. Det måste ju vara jättefarligt att köra bil, det räcker ju med att bli påkörd lite lätt och magen kommer emot ratten. Tror inte en utlöst airbag är så lyckat heller... Någon som läst/vet någonting om detta??

• Svar på tråden Köra bil i 9:e månaden
  • Majsan70

Klart att man kan fortsätta köra bil hela graviditeten bara man når fram till pedalerna. Gravbälte är endast för komfort och har inget med säkerhet att göra. Krockkudden utlöser inte med kraft att skada magen och utlöser dessutom snett uppåt så att säga.

• Lena1981

Jag kör mycket bil, ett måste eftersom vi bor som vi gör. Försöker dock att undvika att köra när jag kan men inte pga av att jag tänkt på risken att krocka utan mer för att jag känner mig ruggigt okoncentrerad och trött vissa dagar. Är det bara jag som känner mig lite "slö" i huvudet? Är i vecka 36 nu. /Lena

• Busymommy

Jag måste köra då min sambo inte har körkort, så vid storhandling o så måste jag köra, men det blir inte så mkt nu när jag går hemma... och är ledig till förlossningen.
    Men så fort vi ska göra nåt så kör jag.

• Snäckan05

Jag körde bil samma dag som dottern föddes. Ställde dock om ratten i bilen pga airbag. Fick rekomendationer från Audi (har en Audi) att alltid ha ratten med airbag i minst 25 cm från sig gravid eller inte.

Fast jag kan tillägga att det var det lilla jag körde, så fort sambon var med så körde han men så är det alltid.

• nelle87

Har då inte funderat på det! En kompis pojkvän frågade faktiskt om jag hade slutat köra bil (är i åttonde). Jag fattade inte varför då...
    Men jag kommer nog ändå fortsätta så länge som möjligt. Här måste jag ha bil om jag vill ta mej nånstans, går knappt nå bussar och det är långt överallt så...Har inte alltid nån som kan skjutsa!

• Anlin

Jag har inte heller reflekterat över det. Är i v.35 och har sf-mått lite över kurvan, men har mycket luft kvar till ratten, så det har inte bekymrat mig.

Irriterar mig dock mer på mina medtraffikanter. Sitter och svär åt dem när de inte orkar upp i över 80 km/h på en påfart till motorvägen där det är 110.. Men det är en annan tråd.

• lillamilla75

Tänkte faktiskt på detta idag med körning när jag åkte ifrån min gubbes arbete. Men min tanke var mer, tänk om jag får en värk, vet ju inte än hur det känns är i v.35+1. Tänkte dessutom att jag ska nog inte ge mig ut på några längre resor nu den sista tiden, skulle jag göra det får nån annan med körkort åka med...

• Springsteen

fast de är väl ändå bättre att ha airbag och överleva en krock än att inte ha det och både barnet och du dör??? Kan ju tänka mig att de är lättare att barnet dör om man inte har airbag... kraften blir ju större och hårdare utan... Eller har jag fel? Gäller väl egentligen både som passagerare och förare???

• Springsteen

Airbag farligt för gravid?

Hur säkert är det för en gravid kvinna att sitta på en plats där det finns airbag?
    Svar:
    Det är inte bra att sitta nära en airbag när man är gravid. Om man sitter på passagerarplatsen så kan man ju skjuta tillbaka bilsätet så långt det går. Det är lite svårare om man måste köra.

från ntf

• ebben

Nieves-har inte läst svaren,bara TS.men varför skulle det vara värre att köra själv än att åka?? man har bälte hur som helst,o jag satte ner bältet UNDER magen.
    har kört bil alla 3 graviditeter,annars skulle jag bli isolerad eftersom jag bor på landet o inga bussar går mm.......

Svar på tråden Köra bil i 9:e månaden