• Jenny 82

migrän efter snitt???

Är det vanligt att man får problem med migrän efter ryggmärgsbedövningen vid snitt??
    Ska snittas den 3 juli pga säte och efter 4 misslyckade vändningsförsök, men e livrädd att få migrän efter. Har hört många som fått mycket huvudvärk i flera månader efter ryggmärgsbedövningen...
    Min barnmorska sa att jag kunde sövas istället eftersom jag redan har problem me huvudvärk och migrän men känner mig osäker på hur jag ska göra.

Någon som varit me om liknande??

• Svar på tråden migrän efter snitt???
  • Jehu

Jag fick fruktansvärd huvudvärk efter epiduralen vid min vaginala förlossning! Ovanlig komplikation dock.

• Anna Lisa

Usch, det låter inte kul, hade ingen aning att man kan få migrän av bedövningen.
    Undrar om det har betydelse om man får epudrial eller spinal bedövning, om någon ger mer migrän. Någon som vet det?

• pussmyra

jag fick då ingen huvudvärk, fick spinal bedövning när jag gjorde mitt snitt. Däremot så fick jag en otrolig klåda över hela kroppen samt spydde i 2 dygn...annars mådde jag kanon bra.

• lieh

Ca 10% av alla som gör kejsarsnitt får en otrolig jobbig huvudvärk efteråt sa min narkosläkare.
    Jag fick huvudvärk och de satte igång koffeindropp och det hjälpte.

• jub jub

Migrän suger! Har lidit av det sedan allt för många år! Jag ska själv ha ett kejsarsnitt på tisdag och fasar inför att få migrän pga det Men, jag känner att jag ändå vill vara vaken för att få höra vår dotter, se, lukta, pussa och känna på henne på en gång Jag hoppas att ingen av oss drabbas dock

Lycka till!

• Trollsaga

Jag har gjort 2 snitt och fick den hemska huvudvärken båda gångerna. De sa att det var svårt att lägga bedövning på mej och att det blir en bubbla med luft som trycker på närven som gör att det blir huvudvärk. Behandlades med treo och kaffe och koffeintabletter. Mitt andra snitt var fruktansvärt!! Huvudvärken kom vid 2 dygnet. Man måste ligga ned och inte stiga upp så bubblan försvinner. Jag kunde inte röra armarna, äta eller amma mitt barn själv, klarar inte av ljud eller ljus. Min mamma bodde med mig på BB i 5 dagar, hon matade mig å hjälpte mig att hålla min dotter så hon fick amma. Dag 5 duchade jag för första gången.Jag grät hela tiden. Efter 7 dagar stod jag inte ut att vara på BB längre, åkte hem med öronsus och ont i hela kroppen, det var hemska dagar.
    Nu ska jag ha mitt 3 barn å har begärt att få sövas, vill ha en bra start med min lilla bäbi å få minnas de första dagarna.
    Vill kunna njuta av bäbislukten även de första dagarna å klara mej själv =)

• Jenny 82

Tack för alla svar! Ska ringa och prata me en förlossningsläkare så får vi se vad det blir!!

• Gurkan36

Fick spinalbedövning och som tur var ingen huvudvärk.

• Anna Lisa

Jenny 82, jag ser att du redan haft ditt snitt, men detta kanske kan hjälpa andra som oroar sig för huvudvärk. Jag hittade en sida där det står att det är risk för huvudvärk med spinal men inte vid epudrial.

Se sista raden i:

www.9manader.nu/gravid/forloss/kejsar/vaket

Jag ska snittas imorgon och på mitt sjukhus använder dom bara spinal, så jag får inte välja.

• mimmsan

Är snittad 3 ggr med spinalen och har aldrig fått huvudvärk!

• Tisan

Är snittad med spinal och hade ingen aning om att den kunde ge huvudvärk!! Förvånad Jag har nog haft tur!!

• Sophie82

Fick spinal och hade inget problem med nån huvudvärk efteråt

~ Sophie - mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410 & Nova 0605 ~
  • Vatten 05

LÄS DETTA _ VIKTIGT!!!!

Den huvudvärk du talar om är farlig!!! Jag fick det vid den typen av bedövning och till mig sade de att de berodde på att ryggmärgsvätskan läcker - jagfick åka in akut och de tog blod från mig och försökte täppa igen hålet med detta (genom att spruta in det i samma hål somsjälva bedövningen lagts). Huvudvärket försvann inom ett dygn efter behandlingen men när de sprutade in blodet i ryggmärgen så kom det åt någon nerv som gjorde att jag fick oerhört ont i höften under själva processen men även stundtals under cirka två år efter.

De sa att det var väldigt ovanligt att det sker men att det händer och att om det lämnas obehandlat så KAN det i värstafall leda till förlamning.

När jag skulle snittas i höstas så rek de mig att sövas - ville inte heller det men de ville inte riskera att det hände igen.

Tycker det låter så konstigt att så många andra fått svaret att det inte gör så mycket - när den info jag fått säger något helt annat. Kolla upp detta noga innan du väljer. Jag sövdes och de väckte mig efter totalt 20 min och då fick jag vara medmin dotter hela tiden utan huvudvärk etc. Det känndes för mig mycket bättre. Kommer aldrig välja ryggmärgsbedövning igen...

Lycka till

Svar på tråden migrän efter snitt???