Campingmat??
jag ska övningskampa i närheten av vår hem med mina barn, så jag satsar inte på kök mm utan vill gärna få tipps på mat vilket
1 inte behöver kylas/frysas
2. Inte tillagas
jag ska övningskampa i närheten av vår hem med mina barn, så jag satsar inte på kök mm utan vill gärna få tipps på mat vilket
1 inte behöver kylas/frysas
2. Inte tillagas
Brödtårta med brieost och tomater
Ingredienser
Portioner: 8
1/2 paket (à 50 g) jäst
2 1/2 dl vatten
1/2 ägg
1 msk olja
1 tsk salt
6-7 dl vetemjöl
Fyllning
150 g brieost
10 marinerade soltorkade tomater
1 dl hackade valnötter
1 msk rosmarin
Pensling
1/2 ägg
1 tsk gourmetsalt
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37°C, i en kastrull. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av vattnet, ägg, olja, salt, och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min. Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en rundel ca 24 cm i diameter. Lägg den ena rundeln i en smord rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Skär osten i skivor. Lägg osten på degrundeln och fördela tomater, valnötter och rosmarin över. Lägg på den andra degrundlen och tryck till i kanterna. Låt jäsa ytterligare ca 15 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över saltet.
Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C, ca 25 min.
Lossa brödtårtan från formen och servera den ljummen med gröna sallatsblad till.
Blandad bönsallad
Ingredienser
Portioner: 4
4 dl bönor vita eller svarta
2 rödlökar
1/2 gurka
3 tomater
1 knippe persilja
1 knippe dill
1 vitlöksklyfta
1 msk balsamvinäger
1/2 dl rapsolja
Gör så här
Lägg bönorna i rikligt med vatten. Låt stå kallt över natten.
Skala och skiva rödlökarna tunt. Skär gurka i stavar och tomater i tärningar. Häll av bönvattnet och skölj dem. Koka bönorna mjuka 45-60 minuter i 2 liter vatten och 2 tsk salt. Häll bönorna i en sil och låt dem rinna av väl.
Blanda bönor, lök, gurkstavar och tomattärningar i en skål. Mixa persilja, dill, vitlök och balsamvinäger i en matberedare eller med mixerstav. Tillsätt rapsolja och vatten till lagom såskonsistens. Blanda dressingen med salladen.
Servera med ett vitt bröd.
Allt i ett bröd
Buffé nr 1 1998, sid 25
Ingredienser
Portioner: 2 st
1 burk krossade tomater (400 g till degspad)
1 dl vatten
1 pkt jäst (à 50 g)
3 msk olivolja
1 tsk salt
13 dl rågsikt
FYLLNING:
200 g fårost
1 msk oregano
Gör så här
Mät upp vatten i en kastrull. Värm tills vattnet känns fingerljummet, dvs stänker du några droppar på handen känns det varken varmt eller kallt. Använder du termometer ska den visa 37°C. Häll vattnet i degbunken.
Mät upp och häll i krossade tomater, salt och olja. Smula i jästen. Rör med trägaffel tills jästen löst sig.
Mät upp och häll i den mindre mängden mjöl. Rör ner mjölet med trägaffel.
Arbeta därefter degen med elvispens degkrokar. Arbeta i 5 minuter ? ta tid ? tills degen blir seg, men fortfarande ska den vara ganska lös. Strö lite mjöl över degen. Lägg på en bakduk. Låt jäsa i 45 minuter. Degen ska ha höjt sig rejält och blivit nästan dubbelt så stor.
Häll upp degen på mjölad bänk eller bakbord. Knåda några tag. Vid utbakningen kavlar du till en platta på 30x40 cm.
Riv osten över degplattan. Använd grövsta sidan på råkostjärnet.
Strö över oregano och lägg på svarta oliver. Rulla ihop som en rulltårta. Dela i två längder. Nyp ihop ändarna och forma till två snurror.
Jäs på plåt och under bakduk. Jästiden brukar bli något längre. Skär några dekorativa snitt i snurrorna innan du gräddar. Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C, 25-30 min. Låt brödet kallna på galler.
Fyllda gifflar
Buffé nr 6 1997, sid 17
Ingredienser
Portioner: 18
75 g margarin
3/4 dl vatten (ljummet)
50 g jäst
3 dl gräddfil
2 ägg
1 tsk salt
1 msk socker
10 dl specialvetemjöl (ca)
FYLLNING:
9 skivor rökt skinka
2 dl riven ost
PENSLING:
1 uppvispat ägg
4 msk sesamfrö
Gör så här
Smält margarinet och blanda det med vattnet. Smula jästen i en bunke och rör ner margarinvattnet. Blanda med gräddfil, ägg, salt, socker och det mesta av mjölet. Knåda tills degen är blank och smidig. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
Ta upp degen på bakbordet, knåda, dela den i 3 delar och kavla ut varje del till en rektangel. Dela varje i 3 fyrkanter. Ta ut 18 trianglar med en degsporre.
Skär skinkskivorna mitt itu, lägg en halv skiva skinka och lite riven ost på varje degbit, rulla ihop så att spetsen kommer under sist. Forma till gifflarna på en plåt och låt jäsa övertäckta i 30 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.
Pensla med ägg och strö på sesamfrö. Grädda i 8-10 minuter. Låt svalna på galler under duk.
Fyllda lunchbröd
Buffé nr 1 1999, sid 39
Ingredienser
Portioner: 4
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olja
2 tsk salt
4 dl havregryn
4 dl grahamsmjöl
7 dl bakvetemjöl (ca)
FYLLNING:
1 paket bacon (140 g)
2 paprikor
200 g riven ost (t ex prästost)
paprikapulver
Gör så här
Sätt ugnen på 225°C.
Strimla baconet och hacka paprikan. Fräs baconet i en panna utan att det blir hårdstekt, fräs därefter paprikan en kort stund så den mjuknar.
Smula jästen i en degbunke och rör ut den med vattnet. Tillsätt övriga ingredienser, ta sist i så mycket vetemjöl att degen släpper bunken utan att kladda.
Arbeta degen kraftigt på lätt mjölat underlag i 5 minuter. Dela den och kavla ut ena halvan till en platta stor som en bakplåt. Lägg degen på bakpapper på plåten.
Strö hälften av osten över degplattan, och däröver bacon och paprika. Täck med resten av osten och pudra lätt med paprikapulver.
Kavla den andra degbiten lika stor, lägg över fyllningen. Pudra lite mjöl över degen, tryck ihop kakan lätt. Dela kakan i tolv rutor med kniv eller degsporre. Jäs bröden på plåten i ca 20 minuter. Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter eller tills brödet känns klart.
Låt det svalna på galler och bryt sen isär bröden. Packa i plastpåsar lagom för en lunch, frys det som inte går åt genast
Ellas grönsakspaj
Buffé nr 6 1999, sid 7
Ingredienser
Portioner: 6
DEG:
3 dl vetemjöl (drygt)
150 g smör (skuret i bitar)
1 stor äggula
5 msk kallt vatten
2 krm salt
FYLLNING:
250 g förvällda säsongsgrönsaker (t ex rödbetor, spenat, bönor och späda lökar)
2 msk vetemjöl
250 g fetaost (i bitar)
3 uppvispade ägg
2 dl mjölk
2 msk smält smör
2 msk riven parmesanost
1 krm vitpeppar
1 tsk salt
½ tsk riven muskot
Gör så här
Hacka samman mjöl och smör i matberedaren i några sekunder. Tillsätt äggula, vatten och salt. Kör tills degen nätt och jämnt blandat sig. Eller gör det för hand. Låt degen vila i ca 30 minuter i kylskåp.
Sätt ugnen på 200°C. Kavla ut degen, som blir ganska stor. Klä en rund kakform med löstagbar kant med degen.
Strö mjölet över de förvällda grönsakerna. Blanda dem med resten av ingredienserna till fyllningen. Fyll det ogräddade pajskalet.
Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter, tills äggstanningen stelnat något. Låt pajen vila i minst 10 minuter innan den serveras.
Ja du det var inte lätt
kan ni inte ta med engångsgrillar och grilla? det har vi alltid med när vi campar
smidigt som tusan
Grönsaksmuffins
Ingredienser
Portioner: 12
250 g wokgrönsaker
1-2 msk olja
1 tsk timjan
6 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 msk bakpulver
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
SALSA:
1 stor tärnad bifftomat
1 tärnad avokado
2 strimlade salladslökar
1 tsk koriander
1 msk saft av lime
1 pressad vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
Gör så här
Fräs wokgrönsakerna i olja. Krydda med timjan, salt och peppar. Ställ åt sidan att svalna.
Skär grönsakerna grovt. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver i en skål eller matberedare. Finfördela margarin eller smör i mjölet. Blanda ner grönsakerna i de torra ingredienserna. Tillsätt mjölk och arbeta ihop till en lös deg.
Smörj muffinsformarna eller en muffinsplåt med med 12 hål och klicka ut smeten i formarna till stora matmuffins. Grädda i nedre delen av ugnen 225°C, 18?20 minuter.
Servera ljumma med en salsa på bifftomat, avokado och salladslök. Krydda med koriander, limesaft, pressad vitlök, salt och peppar
Salta bräder
Buffé nr 3 2003, sid 23
Ingredienser
Portioner: 6
1 paket mjukt tunnbröd, 250 g
olivolja
örtsalt
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Skär långa strimlor av tunnbrödet, ca 25 cm långa och 3 cm breda.
3. Pensla bröden med olivolja på båda sidor. Krydda bröden med örtsalt.
4. Lägg bröden på en plåt och torka dem i ugnen i ca 10 minuter, eller tills de blivit hårda
Skink- och broccolimuffins
Ingredienser
Portioner: 12 st
100 g rökt skinka (i bit)
300 g djupfrysta broccolibuketter
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk curry
1 tsk salt
1 tsk socker
100 g smör eller margarin
4 dl filmjölk
2 dl riven ost (med lagrad smak)
Gör så här
12 stycken Skär skinkan i små tärningar. Koka broccolin enligt anvisning på förpackningen. Låt broccolin rinna av och skär den sedan i mindre bitar.
Hacka samman mjöl, bakpulver, kryddor och matfettet, skuret i mindre bitar, gärna i en matberedare. Tillsätt filmjölken och blanda snabbt ihop till en deg. Rör i skinka och broccoli. Fördela smeten i en väl smord muffinspanna med 12 hål. Strö över osten.
Grädda mitt i ugnen i 225°, ca 14 min. Låt muffinsen stå kvar en kort stund i pannan innan de tas ur formen och får kallna på galler. Lägg muffinsen i plastpåse eller burk med lock.
Det jag brukar äta är kall korv i bröd, potatissallad och grillad kyckling. Bra med kylväska då förståss.
finns skinka på burk med sån gele runt. den kn man öppna när den ska ätas...god med burkpersikor till....kall potatissallad....
hm*funderar*
kall soppa på burk....typ tomatsoppa(allt på burk är ju bra då det hålls även i värme)
annars så vegetariskt som möjligt då kött ju inte kan vara frammeså länge....svårast brukar ju vara den andra dagen....
blåbärssoppa, nyponsoppa med typ matmuffins....