Undrar bara av ren nyfikenhet, görs NUPP-test i Luleå (Sunderby sjh)?
Satt och läste här i några trådar om det och tänkte att det kan jag aldrig tänka mig att de gör på Sunderby Sjukhus (Luleå). Någon som vet om det gör det?
Lite att göra....
Satt och läste här i några trådar om det och tänkte att det kan jag aldrig tänka mig att de gör på Sunderby Sjukhus (Luleå). Någon som vet om det gör det?
Lite att göra....
Nix, det gör de inte. Jag frågade min BM om det och hon sa att man har bestämt att inte göra det pga att metoden inte är tillräckligt utvärderad och att man på vissa håll har sett att det verkar leda till fler fostervattensprov och inte färre, som tanken var. Om du väldigt gärna vill göra ett NUPP-test så går det att göra det i Umeå, men jag vet inte om det finns några särskilda krav för att få göra det där.
Jag bestämde mig iaf för att göra fostervattensprov pga min ålder (36) och det har jag inte ångrat. Kände också i efterhand att jag nog inte blivit så mycket klokare av ett NUPP-test eftersom man ju inte får några definitiva besked, utan bara en riskuppskattning, och ändå måste ta ställning till om man vill gå vidare med fostervattensprov.
Jaså, förstod nästan det. Nä, jag funderar inte på att göra det. Jag förstår om man vill göra det då man närmar sig 35 som bm sa var större risk. Men det är ju bra att det går att göra fostervattensprov för att få mer klarhet. Tack för svaret