Inlägg från: Nötkaka |Visa alla inlägg
  • Nötkaka

Borsta tänderna på ettåring

Hej! Min son fick sina tänder tidigt så vi har borstat lääänge.
    Nu är han 18 månader och bara hatar att borsta tänderna. VI har kämpat och kämpat, testat det mesta!
    Häromdagen blev jag så frustrerad så jag ringde folktandvården och ville ha tips. Tandläkaren (eller tandsköterskan?) sa att lusten till att borsta tänderna kommer att gå i vågor. Nu är det svårt och sen blir det lättare och sen kan det bli jättesvårt igen. Så är det bara, så hon. Hennes äldsta son är 17 år och hon får fortfarande tjata på honom om tandborstningen .

Jag vill inte heller tvinga för jag tycker att det är så kränkande. Men hon sa att man måste det (om man testat allt det andra). Barn måste förstå att det är viktigt och man måste vara konsekvent. Annars gör man de bara en björntjänst - det är inte så kul att sitta hos tandläkaren heller med en borr i munnen.

Jag har nu inte borstat tänderna på honom på två dagar. Skall göra det imorgon, med tvång i värsta fall....det är tungt men vad skall man göra?!

• Nötkaka

Min älskar också tugga och "äta" upp tandkrämen men man måste ju borsta lite också....eller?

• Nötkaka

oomkullrunkelig ....

När kan man börja använda en eltandborste?

• Nötkaka

Bohusläntös:
    Har fått samma info som capybara.
    Började borsta när han var ca 6 månader drygt.

• Nötkaka
    Niquilota:
    vilket bra tips om den trevinklade tandborsten! Låter jättebra!
    Finns den på apoteket?
Svar på tråden Borsta tänderna på ettåring