• Mli79

Blodtryck 150/100, annars normala värden?

Denna skapade jag först under Tredje trimestern, men kom på att den kanske ligger bättre till här. Därför finns den dubbelt, och om nån moderator ser det så får han/hon gärna rätta till mitt dubbelinlägg!

Var idag på extra koll av blodtrycket, det hade höjts från 140/90 till 150/100. Dessutom hade SFmåttet ökat från 33 till 36 på en vecka. Troligtvis bara vätska, men BM visste inte riktigt säkert. Kan även nämna att bebisen nu är fixerad och att trycket neråt är ENORMT (svårt att gå ordentligt) och hela eller delar av slemproppen gick för nån dag sedan. Grym mensvärk också framförallt på mornarna.

Jag fick åka in till förlossningen för CTG och mer prover och allt visade på helt normala värden. Förutom just blodtrycket då. Jag slapp bli inlagd över natten om jag lovade att komma in på kontroll i morgon förmiddag.

Är det nån som vet vad som görs om blodtrycket inte går ner?
    Får man medicin, måste man vara stilla, vad finns det för risk för barnet? Så mycket frågor som kommer upp när man väl kommer hem i lugn och ro..

• Svar på tråden Blodtryck 150/100, annars normala värden?
  • Börnen

Hade 120/100 på slutet, fick gå på kontroll varannan dag samt blev tillsagd att vila och ta kontakt om jag började må konstigt. Är det kort tid kvar så håller de nog bara koll. Ev gör de ul för att mäta flödet i navelsträngen. Är det lång tid kvar kan det väl ev bli tal om igångsättning om trycket inte sjunker, om det stiger, du får äggvita i urinen eller börjar må dåligt på annat sätt eller öka enormt i vikt pga vätskeansamling. Kram

Börnen v. 19
  • Niquilota

Det låter inte alls bra om jag ska vara ärlig ... Leta på nätet efter havandeskapsförgiftning och preeklampsi, det finns en massa saklig information att hitta. Antar att de kollade äggvita och annat???

Du ska framför allt vila, men kolla upp mer snarast, bra att du ska in igen imorgon bitti. Det kan bli mycket farligt (främst för mamman men också för barnet) och det kan gå fort. Ta inga risker och se till att inte göra någonting nu. Krya på dig!!

• Nettis1975

Det brukar vara rätt vanligt med ökt blodtryck i slutet på en graviditet. Havandeskapsförgiftning är det ej, men eventuellt en början. Havandeskapsförgiftning konstateras när man har högt blodtryck i kombination med protein i urinen.

Sedan kan fler symptom tillkomma som snabb viktökning, svullna fötter, händer och svullnad i ansiktet som inte går ner efter vila.

Vidare kan man få fler symptom som då tyder på en värre del av hf som ont i epigasriet, huvudvärk som ej försvinner av värktabletter, flimmer framför ögonen.

Det är som sagt till att vila mycket.

På min sida under ikonen länkar har jag en länk om hf du kan gå in och läsa om.

• Niquilota

Nettis 1975: Det är ju helt omöjligt att utesluta förgiftning utifrån brist på symptom, det finns många dokumenterade fall där man inte haft särskilt många symptom. Så högt tryck är inte normalt och det ska kollas upp. Kika t ex på den här länken:

www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php

• Mli79

Dom var ju lite oroliga för preeklampsi, men eftersom det var O/0 i urinen så tyder det ju inte på det. Och dom tog massa prover... allt var bra. Konstigt nog hade även HBt höjts under en vecka trots att jag inte ätit mina Niferex som jag skulle..

Var på tillväxtUL förra veckan och då var allt bra även med navelsträngen.

• Niquilota

Oj, såg nu att den var den länken du hade. Ja, där står det i alla fall att man inte alls behöver ha alla symptom.

• PetraGos

Jag har haft högt bltr under hela graviditeten sist hade jag 160/100.. Jag har fått gå på många kontroller och nu det senaste så har dom upptäckt att den lille är väldigt liten 28% mindre (v29+2)..
    Men eftersom du har gått så långt så behöver du inte vara orolig att det ska påverka fostrets vikt avsevärt.. Om ditt bltr skulle gå upp mer så kanske det skulle det kunna bli tal om igångsättning.. och inte medicin.. Eftersom du har gått långt ändå.. Med det första som kommer att rekommenderas är vila hemma.. Det kommer säker att gå jättebra för er!!
    //Lycka till!!

• Mli79

Nån som vet om det kan bli tal om tidig igångsättning för att "förebygga" vidare problem? Att man inte riskerar att det blir värre?

• Nettis1975

Jag har inte påstått att ts inte skall kolla upp sitt höga blodtryck, utan tvärt om ha uppsikt över just symptom på hf.

Men som jag inledde mitt inlägg så är det inte hf i nuläget eftersom ts inte hade protein i urinen. Hon har ju också själv skrivit att hon ska gå på extra kontoller vilket är bra.

Jag hade heller inga andra symptom än högt blodtryck och protein, så hf kan vara smygande vilket kan vara nog så farligt.

Svar på tråden Blodtryck 150/100, annars normala värden?