• Mli79

Blodtryck 150/100, annars normala värden?

Denna skapade jag först under Tredje trimestern, men kom på att den kanske ligger bättre till här. Därför finns den dubbelt, och om nån moderator ser det så får han/hon gärna rätta till mitt dubbelinlägg!

Var idag på extra koll av blodtrycket, det hade höjts från 140/90 till 150/100. Dessutom hade SFmåttet ökat från 33 till 36 på en vecka. Troligtvis bara vätska, men BM visste inte riktigt säkert. Kan även nämna att bebisen nu är fixerad och att trycket neråt är ENORMT (svårt att gå ordentligt) och hela eller delar av slemproppen gick för nån dag sedan. Grym mensvärk också framförallt på mornarna.

Jag fick åka in till förlossningen för CTG och mer prover och allt visade på helt normala värden. Förutom just blodtrycket då. Jag slapp bli inlagd över natten om jag lovade att komma in på kontroll i morgon förmiddag.

Är det nån som vet vad som görs om blodtrycket inte går ner?
    Får man medicin, måste man vara stilla, vad finns det för risk för barnet? Så mycket frågor som kommer upp när man väl kommer hem i lugn och ro..

• Svar på tråden Blodtryck 150/100, annars normala värden?
  • Mli79

PetraGos, jag snarkar ibland dock inte särskilt mycket.

Jag har endast haft protein i urinen (mer än +1) en gång under graviditeten och det var när jag hade ett njurstensanfall för ett tag sedan, tror att det var på +5. Sedan dess har det alltid varit på 0.

Kom på att min pappa och alla män på hans sida av släkten har problem med högt blt men enligt min BM är det inget som skulle gå över till mig rent ärftligt. Hur vet man det? Ligger ju annars i riskgruppen eftersom jag är överviktig också. Pappa blev opererad för sina snarkningar och fick ned trycket lite då faktiskt. Ökade nog livslängden med ett par år eftersom risken för att min mamma skulle kväva honom med kudden minskade rejält

• PetraGos

Mli79: Högt bltr är ärftligt..
    Min mamma och nästan alla på hennes sida har högt bltr.. Jag är också överviktig. och visst ökar det risken att få högt bltr me..
    Läkarna håller koll på dig så jag tycker inte att du ska vara orolig om det inte händer något med dig såklart.. Mycket mer än vila och att minska på salt i mat och godis finns det nog inte..

Bra den med att din pappa ökade livslängden för att inte bli kvävd av din mamma.. hehe *garvar*

• Börnen

Jag gick med högt blodtryck på slutet. Bm sa att det var lugnt så länge det inte fanns äggvita i urinen eller trycket översteg /100. Om det blev /100 eller mer skulle jag skickas till förlossningen för kontroll. Det behövdes inte tyckte de eftersom trycket låg på 125/99!

När sonen kom sa läkarna att han troligen svultit sista tiden (stressade hjärtljud, bajsat i vattnet) samt moderkakan var alldeles förkalkad. De sa att jag med all sannolikhet haft hf förgiftning i allafall och att jag nästa gång bör få gå på tillväxtul för säkerhetsskull.

När jag tog upp det med min bm på inskrivning (samma mvc som inte skickade in mig med det blodtrycket), så tog hon det som kritik och började hålla ett långt försvarstal om att de inte gjort fel osv. De sa jag inte heller, utan jag vill bara att hon visste om att läkaren rekommenerat ett tillväxtul för att utesluta det.

Efter inskrivningen så har jag bytt mvc och ska på första kontrollen på nya stället v20, så jag hoppas på ett bättre bemötande där.

Börnen v. 19
  • Mli79

Börnen, det lät ju inte alls bra! Tur att allt ändå gick bra i slutändan med dig och sonen.

• Mli79

Nu har jag fått lite ner info av läkarna... det enda dom gör är att hålla mig på täta kontroller, typ varannan dag med mätning av bltr, urinprov och CTG. Jag har blivit ordinerad mer vila men jag slapp iallafall bli inlagd eftersom trycket inte hade ökat till idag iallafall.

• linhen

Jag fick medicin när mitt tryck gick över 100 i undertryck. Inga övriga komplikationer

• Mli79

Jo jag vet att det är ärftligt, men jag tror att det hörde ihop med nån sjukdom som endast gick på män i detta fallet. Har egentligen ingen aning, man litar ju på sin BM.

• Sciarlotta

Nettis1975: HELLP går inte att utesluta bara för att blodtryck och urinprover är normala. Man kan utveckla HELLP utan att ha de klassiska HF-symptomen (högt blodtryck och äggvita i urinen). Det är ovanligt, men det händer. Det hände mig och det hade kunnat kosta oss våra liv..

• Börnen

lotta; vad hände, symtom?

Börnen v. 20
  • Sciarlotta

Mitt enda symptom var den fruktansvärda magvärken. Min barnmorska sa att det var magkatarr eftersom blodtryck och urin var ok. Hade jag lyssnat på henne och inte farit till sjukhuset hade det kunnat gå riktigt illa. Mina blodprover visade en stadig försämring sista veckan (det blev några turer innan de fattade vad som var på gång): trombocyterna minskade, leverenzymerna ökade, hemolys...
    Det allra sista som kom var blodtryck och äggvita.

• Mli79

Jag blev inlagd i söndags, har precis kommit hem! Såå skönt att vara hemma igen! Alla andra värden var ju bra förutom bltr, så när dom fick ner det med lite medicin - Viskén - så fick jag åka hem. Ska dock in imorgon bitti på kontroll igen.

Däremot har jag fått ännu mer förvärkar och har öppnat mig 1cm så läkarna tror att jag kommer att få föda lite tidigare än beräknat men att det skulle vara det bästa botemedlet mot bltr. Och så är dom inte så oroliga för en för tidig förlossning eftersom alla barnet värden är bra och hon väger snart närmare 3kg.

Svar på tråden Blodtryck 150/100, annars normala värden?