• Dotzie

Tips till oss som ska tälta med småbarn????

Vi är två familjer som har pratat om att åka på tältsemester.... och allt vad det innebär.... kommer vara borta runt en vecka ...
    Eftersom jag är ganska grön på det här området så skulle jag vara enormt glad för alla möjliga tips och råd... om allt som gäller campa med tält och småbarn...
    Mina barn är 1½ och 3 vi har även en ganska stor hund som vi funderar på att ha med....
    Kommer att börja med ett par nätter vid kolmården sedan astrid lindgrens värld ooch avsluta med öland....

inte utan att fjärilarna redan pirrar i magen....

hoppas ni kan dela med er av erfarenheter och tips..

/T

• Svar på tråden Tips till oss som ska tälta med småbarn????
  • abnocto

Det låter ju som om ni ska bo på campingplatser och då finns ju alla faciliteter på plats, så frågan är vad du är ute efter.
    Jag har campat med barnen sedan de föddes och vi älskar det. Vi har alltid myggmedel, öronproppar, sovskydd för ögon, ficklampa med oss plus allt annat man alltid behöver. Vi har även egna kuddar med oss för att sova bättre.

• lilaki

å vad mysigt! Det funkar utmärkt att tälta med småbarn! Våran lillkille fick hänga med i somras, bara några månader gammal. Har aldrig sovit så gott dittills som han gjorde i tältet!

Först och främst vill jag rekommendera att skaffa ett bra tält med stort förtält och full ståhöjd. Alltså inget litet trekantstält som man bara kan sova i.

Skaffa, om ni inte har det redan, en såndär gasolspis som har plattor. Ursmidigt!
    Köp lättlagad mat. Vi körde rätt mycket på typ tortellini med färdig burksås. Pastasallad är ju bra. Kassler och potatis.

Pannlampa att ha när man rotar efter saker i mörkret. Perfekt att ha båda händerna fria. Det gäller ju också vid klädbyte på ungar etc.

Mycket värmeljus och en bra fotogenlampa för att bränna bort lite fukt och skapa kvällsmys.

Skriver mer när jag kommer på det. Lycka till! Återkommer.

• Dotzie

Tack ska ni ha för tipsen!!
    Jodå vi har tänkt att bo på campingar... känns som att det är det enda som kan funka så här i början...
    med tanke på att min sambo aldrig.... har varit i närheten av ett tält förut... :)

Alla tips och erfarenheter är bra... eftersom man inte har en aning om vilka små vardagsproblem som kan dyka upp.... som tillexempel pannlampan när man ska byta i mörkret på ungarna...:)
    Och egna kuddar för att sova bättre.....

tack ska ni ha!!
    Fler tips mottages tacksamt! //T

• Karra1

Kul med fler tältcampare

vi ska iväg nästa vecka med våra tre ungar på 8 år, 6 år och 10 månader.

Nu har vi ett 6 mannatält(med tre sovrum) och stor plats för matbord och stolar.

Mitt tips är också att ha ett stort tält och ska man vara ute länge så satsa på bra madrasser (jag pallar inte att ligga på liggunderlag).

Och testa att sätta upp tältet INNAN ni åker iväg .

Snabbris, couscous och sånt är bra och pulvermos

• Dotzie

Tack för tipsen:) skriver ner allt på en komihåglista.......
    :)

Svar på tråden Tips till oss som ska tälta med småbarn????