• Anonym (Brev)

Vad skriver man i ett brev till nån som ska dö?

Vi har en nära släkting som snart kommer att dö i cancer. Vi kommer inte att träffa honom innan dess och därför har vi funderat på att skriva ett brev. Men vad skriver man till nån som vet att dom ska dö?? Jag har absolut ingen aning om vad jag ska börja!

• Svar på tråden Vad skriver man i ett brev till nån som ska dö?
  • RiaRa

Skriv det som ligger nära om hjärtat. Berätta om något minne, hur/vad ni tycker om er vän. Ta farväl. Skicka med något bra kort på er bara visa att ni finns där och tänker på er vän...

• lövet2

Skriv inte ett brev, utan flera! Skriv ett kort brev varje dag, så kan varje brev vara olika beroende på hur du känner just då. Om du ska skriva ett enda brev som ska innehålla allt och vara "perfekt", då kanske det brevet aldrig blir skrivet och skickat ....

• Anonym (Brev)

Lövet2:

Det är ingen dum ide, men det handlar dagar den här personen har kvar, så det är kort om tid.

Usch va svårt. Det som är svårt är att just ta farväl, när den här personen själv fortfarande ha livsviljan kvar. Då vill man ju inte skriva tack för den här tiden typ.

• lövet2

Dagar bara? Kort om tid då, eftersom det är midsommar. Tidigast tisdag kan ett brev komma fram.
    Kan du maila i stället? Och så skriver någon ut mailen och ger till personen? Så det inte blir för sent, menar jag.

Nej, det kan vara rätt omöjligt att ta farväl, om någon fortfarande kämpar och kanske inte ens vill höra talas om döden. Men du kan kanske skriva något i stil med att "Jag kommer ihåg när du och jag ....... Vad roligt vi hade!". Om du uttrycker dig så, så får personen i fråga behålla sina illusioner om framtiden.

• janne j

är det inte bättre att ringa istället eller det kanske inte är ett alternativ?

• Anonym

Har själv jättesvårt att hantera döden så jag skulle inte skriva något tårdrypande farväl!!!
    Snarare skulle jag skriva nåt om vad ledsen jag är för att X är sjuk. Vad x har betytt/betyder för mig osv.
    Ingenting om att jag kommer att sakna dig osv. Det är ju inte mig det är synd om, liksom.

Hoppas du förstår vad jag menar.

• morzan4

Handlar det om en väldigt kort tid så kanske han inte orkar med att läsa ett brev iaf, och då kanske det är bättre att ringa eller skicka ett kort där ni skriver att ni tänker på honom.

Dölj inte det fsktum att ni vet om vad som ska ske, det känns nog konstigt i så fall. Allt beror ju på hur mycket kontakt ni har haft sen tidigare. Är det en person som ni står väldigt nära så är öppna med vad ni känner, det blir aldrig fel så länge man visar äkta känslor.
    Hoppas att det löser sig...(att ni kommer på vad ni ska säga/skriva)

• Lillan7704

Tror inte att du ska tänka så mycket på just VAD du skriver, det blir lätt att det låser sig då.. Skriv ner det du har i tankarna just då och vilka känslor som finns inom dig.. Och som någon redan har skrivit.. Tala om för personen vad hon/han har betytt för dig!

• Anonym

jag tycker inte att du ska skriva om det faktum att han ska dö. skriv om vad som händer runt omkring dig

Svar på tråden Vad skriver man i ett brev till nån som ska dö?