Jo, det är ju bra att AW delar med sig av sina tips och råd, men om det är för barnens bästa är väl att ta i. De som säger att barn ska sova på rygg vill ju också barnens bästa, eller?
Anledningen till att många vägrar ta till sig rådet om att barn ska ligga på mage är väl förståligt då det finns forskning kring detta och psd. Det låter sunt i mina öron.
De som sedan lyssnar på råden får gärna göra det för mig, huvudsaken är att man känner att man gör det för sitt barns bästa. Jag vill inte använda mig av AW:s metoder då jag anser att det inte är bra metoder utan det finns andra som jag tycker lämpar sig bättre för små barn. De som sedan gillar AW ska självklart fortsätta med det, säger jag inget om, alla tycker olika.
Gällande sista stycket du skrev Käringa, om hennes sätt är bäst, andras fel:
Såg på tv4 en morgon då hon och Lagerkrantz talade om mage/rygg-läge så hade hon just den attityden att hennes sätt var rätt och Lagerkrantz och hans forskning var fel. Lagerkrantz hade svart på vitt att psd hade minskat när man följde råden från forskning och det viftade hon bort. Så hon är inte i min smak. Jag gillar Lagerkrantz då han är en ledande forskare kring prematurbarn och jag har en prematur själv.
Så oavsett vilken metod man anväder så är det väl viktigast att vi föräldrar är övertygande om att det vi gör är för vårt barns bästa. Därför reagerade jag på att du skriver att AW:s metoder ska vara för barns bästa. Läser man ditt inlägg ordagrant och inte mellan raderna så kan man ju ta åt sig att man inte gör saker för sitt barns bästa genom att lyssna på forskning och läkare.