• Lilla Mindy

Ta bort struktur tapeter och tapetsera om?

Hur får man enklast bort gamla slitna strukturtapeter?
    Jag har det i mitt vardagsrum och undrar om det går att riva av dom, det har släppt i kanterna så det verkar inte vara så svårt att få väck.
    Tänkte tapetsera om sen med vanliga tapeter, det borde väl gå?
    Eller måste man tänka på något speciellt?

• Svar på tråden Ta bort struktur tapeter och tapetsera om?
  • Celice

Bara att dra ner så mycket du kan,och där de blir ojämt är de bara att spackla! Där du köper tapeterna kan de även ge dig en snabbkurs i att tapetsera! Lycka till!

• Nettis1975

Om det blir till att bredspackla mycket kan man istället köpa ett slags tapeter som du klistrar upp och kan sedan välja mellan att måla eller tapetsera direkt på. Mindre damm och jobb än spackling.

• Pallas

Kolla om de är spaltbara, dvs om du kan dra bort strukturdelen och det bara blir ett tunnt lager opapper kvar. Om det funkar är det en piece of cake. Om inte så köp återställartapet och sätt upp, det är enklare att få snyggt än att bredspackla.

• Lissy

Du kan:
    -bredspackla (väldigt svårt att få jämnt om man är ovan)
    -dra loss (har du tur så är det en delbar tapet och då går det väldigt enkelt)
    -Hyra en tapetnedtagningsmaskin (har man tur funkar det bra men för oss gick det alldeles för långsamt)
    -Tapetsera över en återställartapet (exempelvis "easy cover" som man sen kan måla eller tapetsera över. Detta funkar om strukturen inte är för grov)
    -Hacka ner den gamla tapeten med en japanspackel

Det sistnämnda var det som fungerade bäst för oss då vi hade en mycket grov och ej delbar strukturtapet. Det tog lite tid men underlaget blev jämt och bra. Därefter satte vi upp "easy cover" eftersom vi ville ha en målad yta men vi kunde lika gärna ha tapetserat direkt på.

Vi har precis gjort om vårat sovrum som hade en ful strukturtapet innan. Den var inte delbar och var för grov för att använda återställartapet på. Vi funderade på att bredspackla men insåg att det skulle bli alldeles för svårt att få jämnt. Vi testade med en tapetnedtagningsmaskin också. Det funkade det är väldigt svårt

• Lissy

Oj det blev lite knasigt Det sista stycket skulle ha raderats.

• Soffen

Försök först att riva ner så mycket som möjligt. Själv tycker jag inte att det är så svårt att spackla igen ojämnheter. Har man bra verktyg så fungerar det ganska bra (bred spackelspade). Återställartapet är bra, men fruktansvärt dyrt. Dessutom är det inte säkert att det döljer en väldigt grov strukturtapet.

När vi stod i två veckor och skrapade ner tapeterna i vårt vardagsrum så hade jag som ett mantra i huvudet hela tiden att underarbetet var det viktigaste i hela processen för att slutresultatet skulle bli bra. Nu ett år senare kan jag fortfarande tänka på hur vi slet, men bra blev det!

Svar på tråden Ta bort struktur tapeter och tapetsera om?