• krutten

Fina och bra prematur kläder!

Har suttit och letat lite bland webbutiker med barngrejer och hittat en hemsida med mysiga kläder, och de fanns i stl premetur. Mössa, tofflor och "nattlinne" i härlig ull som ska vara bra för för tidiga bebisar... Kolla in sidan,
    www.rosenbi.se

• Svar på tråden Fina och bra prematur kläder!
  • HumDis

Oj, rätt dyra kläder.

195 kronor för en toppluva och 295 kronor för en body känns som ganska mycket pengar.

/ HumDis
  • Nettis1975

Jag köpte inte prematurkläder till min tjej, just då pga att jag tyckte det var dyrt. Hittade några stl.44 på Kappahl och h&m som i och för sig var alldeles för stort, men de ska ju inte mannekänga precis, så det fick vara lite tält de första veckorna.

Sedan kunde hon ha kläderna länge. Hon är fortfarande liten och har stl. 68-74 vid 15 månaders ålder.

• Sessie70

jag har beställlt kläder från USA och England till min tjej. Det var bra kvalitet coh snabba leveraner... och billigare än i Sverige.

Bland annat har jag beställt från preemie.com och Early Baby i England.

• Gul13

Bor du i Skåne? Det finns en affär där nere som har jättefina kläder men jag måste höra med mamma var den ligger och vad den hette.

• peterpani

Tycker att dom faktiskt har jättebra på HM annars köper jag aldrig där. Kläderna jag köpte där var både snygga och höll super i tvätten. Har varit tillräckligt bra att ges bort till nya småttingar. Jag tycker annars att de kläder de har på pop är jättebra och fina men absolut fööör dyra.
    Ett tips är att köpa bodysar, det är nästan det enda de kan ha. Köp absolut inget med fötter och gärna omlott för att få in sladdar och pox.

• peterpani

Ull för preemisar??! De är ju knappast ute!!!

• Malounis

peterpani

Klart dom är! Iaf vår son som föddes i v 33. Han var ut på sin första promenad (från neoavd) då han var ett par veckor gammal.
    Sen 3 veckor tillbaka (då han var i vecka 36) har han varit ute varje dag.

Det man ska undvika är väl folksamlingar och att folk håller på att ta på bebisen hela tiden.

Isak 7 veckor
  • mammaNena

jag har hur mycket sånna där pytte kläder som hälst. köpte en hel drös. iof kunde hon ha dom ganska länge då hon inte ens va stor nog till st 40. men jag köpte en del bodysar på gekås för 20:- sen va det hm och kappahl. iof lite på indoor oxå. där har dom sakerna det står "pytte liten" osv på.

• peterpani

Okej då förstår jag!
    Isaac låg på neo till han kunde ha normalstora kläder. Prematurkläderna vi hade var bara på sjukhuset och då i princip bara bodysar, för allt annat blev för varmt i vattensängen.

• Malounis

Peterpani

Det där med bara body i vattensängen kommer jag ihåg att vår Isak hade också. Och de var sjukhusets, men de hade en hel byrå full med kläder till bebisarna så de slapp ju iaf kläder med sjukhus-märke på sig
    Kändes ändå skönt den dagen vi började använda våra egna babykläder på honom (när han blivit så stor att han kunde ha den minsta storleken som vi hade köpt, dvs strl 40).

När han skrevs ut i v 37) hade han strl 44, och nu en månad senare så är han snart uppe i strl 50.
    Vi gick igenom igår vad vi har för kläder i den storleken och insåg att vi skulle behöva inhandla en del. För nästa strl som vi har en drös kläder i är 56. Men just strl 50 verkar vara en mellanstorlek, på de sidor på nätet vi gick in på hade antingen prematur (40-46) eller 56 och uppåt.

Kanske ska testa några av sidorna som tipsats om här i tråden, kanske hittar nått då?

Isak 3200 gr och ca 49 cm lång, och 7,5 veckor gammal (0,5 veckor)
  • peterpani

Vi ville inte ha några sjukhuskläder på honom efter alla veckor i kuvös. Så han hade det vi köpte bara. Många köpte kläder som vi och lämnade dom till sjukhuset. Jag gav bort till en mamma med tvillingar som jag träffat härinne.
    Men det roliga börjar ju nu när du kan köpa vanliga kläder i "normala" storlekar. Isaac gick från stl 44 över till 50 men bara i ett par veckor sedan har stl 56 passat i evigheter. Tråkigt att han aldrig ens hann använda allt jag köpt men kul att han växte på så bra när han kom hem.

• Sofia85

hej!!

köpte några fina bodys i storlek 46 på åhlens som var jätte bra... dom var lagom framför många mindre plagg i storlek 40 plus att dom liksom har växte med stella och hon kunde ha dem i säkert två månader... ett jätte bra köp dom jag rekommenderar...

• miniGrynet

Malounis:

Men om ni behöver kläder i stl 50 så finns det ju i alla möjliga klädaffärer!
    Det är ju en väldigt lätt storlek att hitta, inte som dom mindre storlekarna innan.

Vi har köpt en hel del stl 44 på H&M, mest bodysarna som (nu) passar rätt bra på vår tös.
    Men även en del byxor sitter ok, mössorna oxå.
    Hon snittades ut i v 35, men nu är hon i v 36. Växer inte så mkt, men det går i alla fall framåt.
    Märket "Joha" som vi hittade på Babyland passar henne jättebra, då i stl 40. Dom är lite smalare än andra kläder i 40 som vi testat.

• FrökenJ

Toppentråd! Ligger kvar på neo i Eskilstuna, men får komma hem på lördag! Vår plutt föddes den 3/9 i v 32+4 och på söndag är han tre veckor (35+4) Vägde 1870g och var 45cm, vägde idag 2108g så det går framåt! Stl 44 från H&M passar bra, annars gillar vi också "Joha" och "Pippi". Idag har han på sig mina gamla byxor från -79, stl 50, de kanske tillverkade smalare kläder då?! Annars kan jag rekommendera www.laredoute.se deras kläder är smala.

Svar på tråden Fina och bra prematur kläder!