• Lilith74

Kastrera en hanhund?

Vi har en fyraårig schäfer-greyhoundkorsning som STÄNDIGT rymmer. Vi har en stor hundgård med 2 meter högt stängsel, det kastar han sig över. När han är inne i huset tar han sig ut genom fönster eller om man råkar lämna en dörr öppen en sekund. Rymmer rymmer rymmer. Han slingrade sig ur sin rymningssäkra sele och försvann i två timmar.
    Han terroriserar grannarna (biter aldrig men står och skäller i deras trädgård) och det funkar inte längre.
    Han är inte direkt understimulerad, han går på flera promenader varje dag och springer tre-fyra gånger i veckan. Han är inte ensam hemma mer än ett par timmar då och då. Han har en hundkompis (hon rymmer aldrig).

Frågan är: Kan man kastrera en hanhund och hjälper det? Är han för gammal för att det skall göra någon skillnad? Hur gör de - tar bort kulorna eller knipsar av sädesledaren? Är det elakt att göra det mot en hanhund? (alternativet är kanske inte avlivning men att vi får skaffa elstängsel eller någon slags bur, inte så kul).

• Svar på tråden Kastrera en hanhund?
  • prickelina

Vad rymmer han till? Andra hundar eller vill han bara ut på äventyr??

• Lilith74

Mest rymmer han för att bjäbba i grannarnas trädgårdar. Det finns några andra hundar som går lösa en bit bort men dem är han inte så intresserad av.

• prickelina

för kastrerar man honom så kan man ju få bort en del revirbeteende och även tik intresse. Jag tycker att man alltid kan prova. Funkar det så funkar det. Det är inte grymt mot dem tycker jag eftersom det ofta lugnar beteende som ofta är stressande för hunden som individ.

• prickelina

Många blir ju lugnare av en kastrering!

• Lilith74

Kan man förstöra hunden genom att kastrera? Att han blir loj och fet och ointresserad av allt? det känns som ett ganska stort ingrepp men vi börjar bli desperata.

• waersta

Prata med veterinären, de kan ge bra tips och råd.

Min mammas hund blir helt tokig och sätter på allt han kan komma åt så fort han ser eller känner lukten av en löptik. Han kan inte vara själv hemma då. Han sätter på kuddar, täcken.. m.m

Han ska kastreras för att det är för hans eget bästa, man vet ju själv hur det skulle kännas att aldrig få komma till när man är som hetast.

men det är ju liksom inte samma problem som du har kanske.

Vet också att de ska ta bort kulorna och så kan han få silikonkulor istället, det är väl mest för pappas skull som tycker så synd om honom.

Hoppas det går att lösa problemet.

• prickelina

Nä det är sällan de blir loja. De är ju fortfarade intresserade av lek och dyl. Därimot slipper man lite av småskvättandet på kisse rundorna och det eviga nosandet i backen efter tikar.  Kastrerade hundar är ofta jätte trevliga!

• prickelina
    waersta skrev 2006-06-24 22:02:42 följande:
    Vet också att de ska ta bort kulorna och så kan han få silikonkulor istället, det är väl mest för pappas skull som tycker så synd om honom. 
    Detta är tydligen jätte stort i usa!
  • johall

Vad jag har hört så kan hanhundar bli loja och feta efter kastrering... men jag har även hört hundar som inte alls tenderat att gå upp i vikt efter operationen...
    Vi kastrerade vår berner för en månad sedan - det kändes tungt att lämna honom hos veterinären, men dagen efter var han hur pigg som helst... det var bara tratten som var i vägen... Det är ett svårt beslut att ta men vår hund var oerhört stressad när tikar i området löpte - ville inte äta, låg bara och pep... det tar ju ett par veckor innan man ser resultatet av operationen, men än så länge är han mycket lugn...

• waersta

johall: Hur gammal var eran hund när ni gjorde det? Jag har hört att ju längre man väntar desto mindre säkert är det att det funkar?

Svar på tråden Kastrera en hanhund?