• Lilith74

Kastrera en hanhund?

Vi har en fyraårig schäfer-greyhoundkorsning som STÄNDIGT rymmer. Vi har en stor hundgård med 2 meter högt stängsel, det kastar han sig över. När han är inne i huset tar han sig ut genom fönster eller om man råkar lämna en dörr öppen en sekund. Rymmer rymmer rymmer. Han slingrade sig ur sin rymningssäkra sele och försvann i två timmar.
    Han terroriserar grannarna (biter aldrig men står och skäller i deras trädgård) och det funkar inte längre.
    Han är inte direkt understimulerad, han går på flera promenader varje dag och springer tre-fyra gånger i veckan. Han är inte ensam hemma mer än ett par timmar då och då. Han har en hundkompis (hon rymmer aldrig).

Frågan är: Kan man kastrera en hanhund och hjälper det? Är han för gammal för att det skall göra någon skillnad? Hur gör de - tar bort kulorna eller knipsar av sädesledaren? Är det elakt att göra det mot en hanhund? (alternativet är kanske inte avlivning men att vi får skaffa elstängsel eller någon slags bur, inte så kul).

• Svar på tråden Kastrera en hanhund?
  • johall

4 år är vovven - nä jag har också hört att resultatet inte blir lika tydligt om hunden är äldre och att det bästa är om hunden är under 2 år...

• Lilith74

Hm, vår vovve bryr sig inte om tikarna, konstigt! Är han homo kanske?
    Vi bor på landet och massor av hundar dräller runt här, tikar och hanhundar och jag vet att tikarna löper, men han går inte till dem. En gång har han sprungit efter en tik, då blev det valpar, men aldrig annars. Konstigt!

• waersta

Lilith74: han kanske har lärt sig en läxa?! Kanske han får höra från de andra hundarna att han gjorde den där tiken med valpar och att han måste betala underhåll.. *asg*

• prickelina

Det är nog på stor del pga att beteendet då lika mycket är invant som medfött. Många fortsätter i samma rutiner som innan fast de inte har behovet kvar längre. Som att äta godis fast man inte är sugen liksom.

• prickelina

hmm homo hund??? Vår katt är defenitivt gay i alla fall!

• Lilith74
    Jo underhåll har han åkt på... två av valparna ränner uppe hos oss och gräver i rabatterna
  • Gnista

Man kan prova kemisk kastering innan man kasterar på riktigt. Hunden får sprutor av veterinären som fungerar på samma sätt som vanlig kastering, dvs stänger av hormonproduktionen. Då behöver man ju inte göra ett så stort och oåterkalleligt ingrepp. Om det funkar med sprutorna är det bara att kastera.
    När man kasterar tar man bort testiklarna. Om man bara skulle klippa av sädesledarna skulle all hormonproduktion att vara kvar, hunden skulle bara förlora fertiliteten. Vet inte om kastering skulle hjälpa din rymmande vovve men försöka duger!
    Lycka till!

• L I  N N

om du ska kastrera han så gör inte kemisk för de håller ju bara ett tag och ju fler omgångar du tar de ju större risk är de att han får tumörer av de.. inte direkt så kul.. ja tror inte din smitbelägna vovve behöver mer motion utan ni kanske ska sätta han i lite mer hjärnaktivitet de är ju de som tröttar ut han. tips på aktivering =) home.swipnet.se/Jyckens/lankar/Aktivering.htm

• frulan

Tror på L I N N...
    Innan kastrering och dylikt, träna med honom.
    Om han bara får motion som stimulering och träning så är det ju inte så konstigt att han hittar på egna uppgifter (rymma osv).
    En hund behöver få använda hjärnan dagligen. Det kan vara allt ifrån att lära in nya trix till långa spårarbeten i skogen.
    En hund aktiveras endast när den lär sig nya saker. Kan den redan "sitt" t ex så är det inte stimulering om man inte skulle försvåra övningen på något sätt.
    Massa tankearbete (även under promenaderna) inne och ute så blir han nog inte lika pigg på att hitta på annat.
    Man måste nog vara beredd på att det kan ta ett tag att bryta ett beteende men ger man sig attan på det så

• Lilith74

Tack för era tips. Det här med aktivering (förutom motion) har jag inte tänkt på. Det är länge sedan han lärde sig några nya ord och nya kommandon, kanske dags för lite sådant. Agility, kanske, det tycker jag verkar kul.

• mina små kämpar

tycker absolut att det är värt att prova kemisk kastrering först. en spruta verkar ca 4-6 månader lite olika för min hane tyckte jag att effekten försvann efter ca 3,5 månad, eftersom han svarade så bra på den kemiska så har jag kastrerat han, han fick bara 1 p-spruta för att se om det skulle hjälpa, kastrering är ju trots allt en operation och en onödig sådan om det ej funkar, min vetrinär kastrerar helst inte om man ej provat p-spruta först

• sockertopp84

blir en hund lugnare av att man kastrerar dom?har en schäfe hane som är rätt stirrig av sej och de kommer inte funka om han är sådan när dekommer en liten i familjen i dec.någon med bra tips?

• frulan

sockertopp84
    Det är väldigt vanskligt att ge tips över nätet och ska man göra det behöver man nog veta lite mer än att han är stirrig

Hur ser hans vardag ut (motion, mental stimulans m.m.)?
    Hur gammal är han?
    Har ni haft honom sen han var valp?

Vad är det som gör att ni tycker att han är stirrig och i vilka situationer?

En kastrering behöver inte lugna ner hunden, det kan gå tokigt oxå. Befästa problem sitter kvar och andra hundar kan tycka att kastrerade hundar luktar konstigt och mobba dem.

• ung5barnsmamma

kastrera en han hund är som att köpa grisen i säcken.. Finns inget som säger att hunden lugnar ner sig.. Driften finns ändå alltid kvar..

Försök tränna hundens hjärna,så som leta efter saker,hämta saker,bära.. osv.. Den måste träna med huvet, detta med massor motion tror allla hunden behöver massor av,men det är träning med huvet som behövs..

Lägg godis i olika saker som han får försöka ta ut,

lycka till

• Hely

Tyvärr ser många en kastrering som en lösning på alla problem hos sin hanhund. Istället för att gå till botten med vad som är fel så kastrerar man och hoppas på det bästa (obs, ingen kritik till TS, tycker det är jättebra att du frågar).

Jag har svårt att se att din hund skulle sluta rymma om du kastrerar. För mig är det likvärdigt med att kastrera för att en hund stjäl mat från bordet eller för att han inte sitter på kommando. En kastrering tar bort könsdriftsrelaterade problem, såsom aggresivitet och stress vid tiklöp. Hade han stressat upp sig och rymt till löptikar hade det varit en annan sak.

Vilka resultat man får efter en kastrering har helt med bakomliggande orsaker att göra. Du kanske kastrerar för att din hanhund är aggressiv men det visar sig sen att aggressiviteten grundades i något annat, t ex.
    Precis som Frulan skriver kan en kastrering ge negativa effekter så man måste tänka igenom noga och känna att man hellre tar de negativa effekterna hunden kan få än lever med hunden som den är idag.

Träna huvudet med din hund är nog jättebra.
    Lycka till med honom!!

• mina små kämpar

min syster hade en new founland som var helt tokig på att rymma för övrigt var han en jättebra o lydig hund, detta var verkligen ett problem så hon kastrerade honom resultat han slutade rymma

• Vargtass

Tycker som någon annan skrev här att ofta ser hanhundsägare (en del) kastrering som en enkel lösning på sina problem. Tyvärr... Tror din hund kommer att fortsätta rymma även om han blir kastrerad. Detta har ju blivit ett inlärt beteende och det är just det som måste brytas. Tycker därför att ni bör träna bort beteendet istället för att tro att kniven på operationsbordet ska göra underverk, det gör den oftast inte..! 

Hoppas att ni kan hitta en annan lösning som fungerar!

• Lilith74

Hm, motsägande råd här nu som också låter vettiga... Idag har jag börjat träna honom i att dra barnvagnen i en sele (gick jättebra men hunden tyckte att det var lite jobbigt tror jag), samt höger och vänster. Jag ska skaffa en riktig dragsele så ska han få dra vagnen i alla uppförsbackarna här ! Så blir han trött dessutom och orkar inte rymma.
    Han har inte rymt idag men det är nog mer för att maken fixade hundgårdsstängslet ännu högre, han har varit där efter långpromenaden och inte kommit ut.
    Jag ska testa med aktivering ett tag, se om det gör skillnad, och be om en sådan där spruta. Ändrar han sig inte alls av sprutan är det kanske ingen mening att kastrera.

Svar på tråden Kastrera en hanhund?