• madebyinferno

Lillan är så hård i magen...

och inte hjälper det med vare sig katrinplommonpuré, olja eller messmör i vällingen, päronpuré eller aprikospuré.
    Ut kommer harkluttar och ibland är det större och hon gnäller, har fått ge microlax vid två tillfällen men vill inte göra en vana av det heller...
    Har märkt en försämring när hon fått lite mjölk eller yoghurt!

Någon som har bra tips eller råd??????

(Lillan är förresten drygt 10 månader)

• Svar på tråden Lillan är så hård i magen...
  • blondimom

jag ammar heltid..., barn ska inte bli förstoppade då..., fast redan när lillen var 5 veckor åkte vi in på första rundan..., fick laktulos..., skulle börja med 1 milliliter om dagen... o öka upp till tre..., nu e han sex månader o vi använder det fortfarande..., har försökt sluta många ggr, fast nej hans mage vill inte.., Lactulos e receptfritt.., o det tars inte upp av kroppen, det stannar i tarmen det e därför "ofarligt" att ge små barn, (inget läkemedel e ofarligt!!) allt bör användas med omdömme! men hade jag varit du hade jag nog testat lite lite lite lactulos om dagen en tid... läkaren sa till oss att upp till 5 milliliter tre ggr om dagen är okej, fast jag hade testat med så lite som möjligt... en om dagen i tre dagar..., för o se om det ger resultat..?(en liten flaska kostar 30-50 kr beroende på apotek...)

• Mälaröbo

Fullkorn KAN sätta igång magen men den kan också förstoppa.
    Du ger fullkornsgröt såg jag....var det i samband med att du böt sort som hon blev hård?? Fullkorn kräver massor med vätska.

Min son blir stenhård av fullkorn och trots att vi har försökt smyga in det i kosten så har det tagit tvärstopp så vi fick rådet att helt enkelt strunta i det helt och hållet.
    De misstänkte även laktosintolerans men det var det inte. Det ger normalt diarré men kan också förstoppa.

Jag kör 6-mån välling till min 1-åring, och körde 6-mån gröt tills jag gick över till havregryn och mannagryn.

Laktulos är receptfritt, men det står att man inte ska behandla barn utan läkares inrådan. Så prata med bvc först, men det ska vara HELT ofarligt och bara hjälpa tarmarna att kunna arbeta bättre själva.

• Vix

Laktulos är receptfritt och fungerar lika bra för barn som vuxna.

• madebyinferno

Ja majsvälling blir hon hård av iaf det märkte vi efter magsjukan usch det var ingen rolig vecka det...

Kanske är så att vissa blir hårda av fullkorn och andra lösa

Bifidus kan vara värt att prova om nu inte mer vatten och oljan gör sitt

• Mälaröbo

Kan tillägga att lactulos kan ge övergående magknip om tarmarna varit stillastående, så stå ut om det skulle bli så! Det blir bättre!

• madebyinferno

Hon har alltid varit mer eller mindre hård sen jag slutade amma, märker att det blir värre av mjölkprodukter, detsamma gäller sonen på snart 6 år, så fort jag ger hon mannagrynsgröt är det stopp!! Och han är ändå superduktig att dricka mycket och äter mycker frukt och grönt men för mycket mjölk så blir det hårt!

Ska höra vad bvc tycker, har väl inte största förtroendet för dem dock tyvärr

Tack för alla råd och tips

• kana

martina78

Min dotter har varit likadan, kört med allt och laktulos, men inget funkade något vidare tills jag hittade ett recept på pajalagröt....Nu är det inga problem alls, har slutat ge henne laktulos.

om du är intresserad skriver jag gärna ner receptet. Glad

• kikkan79

Ja du har fått många tips om magen ser jag och hoppas det hjälper.

Angående hennes drickande. Vår son var också lite dålig men det hjälpte när vi köpte hem annat än vanliga flaskor.

Babyland har (om än dyra) många att välja mellan. Med tuffa lock som ska flyttas m.m. som gör det lite roligare.
    På apoteket finns även små sprutor som man ska ta medecin med dom tycker han är jätteroliga att ta vatten med. När han får spruta det i munnen själv.
    Nu är ju min son äldre, men hoppas att något kan fungera.

• madebyinferno

kana: tar gärna receptet om du vill dela med dig

kikkan79: jo jag har provat att ge i flaska, pipmugg, sportflaska och i glas, hon dricker ju men inga mängder kanske inte är mer törstig även om det skulle behövas...
    Hennes jämnåriga dricker som attan men hon verkar ääälllskaaa vatten då oxå Tack för tipsen iaf, medicinspruta har vi hemma så det ska jag pröva...

• Max mamma

Laktulos! Helt ofarligt att ge,finns receptfritt på apoteket!

• kana

martina78

Recept på pajalagröt. Glad

DAG I

½dl Russin
    ½dl Katrinplommon (hackas i små bitar)
    ½dl Aprikoser (hackas i små bitar)
    ½dl Linfrö
    7 dl Vatten

Blanda alltihop kvällen före i en kastrull, så det får stå i kylen under natten

DAG II

½ tsk Salt
    1 dl Havrekli
    2 dl Fiberhavregryn

Blanda detta med det du gjorde dag I, låt småkoka 3 min under omrörning.

Gröten håller sig i ca 4 dagar om man har den i kylen.

För min dotter tog det några dagar innan detta gav någon verkan, men sen dess har det inte varit några problem med bajsiriet Glad

Lycka till Glad
  • madebyinferno

kana: Tackar så mycket för receptet, ska absolut testa det

• CissiS

Kana:

Hur länge innan hade din dotter problem med magen innan du gav henne gröten??
    Min Zaga har varit hård i magen sedan hon föddes och jag har fått rådet ifrån läkare att ge henne lactulos så det har jag gjort nu i 4-5 månader, känner inte att förtroendet över denna läkare är så stort och skulle vilja få bort lactulosen men hon blir genast stenhårt igen!! Läkaren tyckte det var helt ok att ge henne upp till 10 ml lactulos per dag men jag tycker att det skulle vara intressant att veta varför gumman blir så hård men det var inte läkaren så intresserad över att försöka ta reda på

Blev bara så förvånad över att magproblemen försvann efter att du gett denna gröt och sedan har varit borta, måste prova.....

• madebyinferno

CissiS: Hur gammal är tösen nu och hur mycket och ofta ger du laktulos?

Bvc tyckte jag skulle testa det när jag pratade med dem idag och ge 5ml varje dag (tösen är snart 10 månader)

• CissiS

martina78: Zaga är 7 1/2 månad och jag ger henne ca 5 ml en gång om dagen, i morgonvällingen!
    Har när det varit som värst gett henne 10 ml om dagen, läkaren sa att det var helt ok att öka till 10 men jag vill undvika att ge henne så mycket! Lite tråkigt bara att det aldrig blir bättre, nu har hon ju fått lactulos så länge och nån gång måste det väl "gå över".... ???

• kana

CissiC

Alva började jag ge laktoulos redan när han var 5-6 mån. Från början funkade det utmärkt men när hon började bli runt 10 mån började det krånglade och laktoulosen hjälpte inte så bra (började vägra bajsa), fick ochså rådet att ge henne 10 ml med den följden att hon blir så uppblåst  i magen och fick gaser.
    Sen såg jag ett recept på gröten och testade den och den funkar!!!Skrattande

Sen är det ju så att vissa barn har ju problem med magen, sen brukar ju det ordna till sig när dom börjar rör på sig mera.
    Sen är det ju inget som säjer att barn har problem med magen om dom inte bajsar varje dag, huvudsaken är ju att dom inte har ont när dom gör det och blir rädda och håller tillbaka.
    Alva bajsar varannan dag ungefär och mår inge dåligt av det.

Ang. läkare där får man överväga själv vad som är bra och inte tror jag....när jag sökt för Alvas magbesvär gav hon mej rådet att ge henne nötter Hm...nötter till en 1 åring som har en nötallergisk pappa? Tror inte det va!

• kana

martina78

Glömde säja det, ta lite katrinplommonspure på gröten oxå...det gör susen Glad

• CissiS

kana: Jag trodde det skulle gå över när Zaga började röra sig mer och även åt mer pureer och "vanlig" mat och inte bara välling men jag har insett att det inte gör någon skillnad....
    Största problemet nu är ju tyvärr att Zagis har så nedrans ont när hon bajjar, blir jätteledsen och ibland skriker hon helt hysteriskt och det gör så ont i mig när jag inte kan hjälpa henne

Jag tycker att det är svårt att hitta någon balans i bajjeriet för ena dagen kan hon vara jättelös och nästa stenhård, ibland som idag har hon varit jättehård men ändå lyckats bajjat fyra ggr men sedan kan det gå 3-5 dagar tills nästa gång!
    Jag inser att jag måste fortsätta tjata på läkaren om att de hjälper henne på något sätt men jag ska ändå testa gröten några dagar....

• kana

Så var Alva oxå, super lös och sen stenhård....fick rådet att köra stenhård med laktolus och att hon fick vara lös tills hon upptäckt att det inte gjorde ont att bajsa...(bättre att vara lös än hård) sen trappa ner laktolusen för att hitta rätt mängd...

När jag började med gröten körde jag både gröt och laktolus tills jag såg att det började ge värkan, sen gav jag laktolus varannan dag innan jag slutade....

Lycka till med gröten, å du den är super god...så en varning om du vill provsmaka en portion är att du får springa på toa sen FlörtSkrattande

Svar på tråden Lillan är så hård i magen...