• clara b

Tips för att vänja av med amningsnapp...någon?

Hej hej!

Jag har en dotter på 2 1/2 månad som ända sedan BB ammats med amningsnapp. Jag fick den för att jag hade så svårt att få henne att ta bröstet, p.g.a. små bröstvårtor. Det gick med personalens hjälp, men jag blev så stressad av det så de gav mig amningsnappen där med planen att vänja av med den när allt lugnat sig...vilket jag inte lyckats med...hon blir vansinnig. Är det någon som har något tokbra universalknep på hur man får henne att vänja sig vid bröst utan amningsnapp? Är jättetacksam för svar!
    /clara b
  • Svar på tråden Tips för att vänja av med amningsnapp...någon?
  • Winnie

Mitt tips är att helt enkelt låta henne ha kvar den. En del BVC-tanter har nån idé om att den bara är ett tillfälligt hjälpmedel, och det kanske den är också. Men om det fungerar, varför sluta med den..? Jag har använt amningsnapp under hela amningen och min lille kille är 4½ månad nu. Försökte sluta ett par gånger, men det fungerade inte. Så nu tänker jag behålla den tills jag slutar amma. Det funkar ju med den, så då jag ser ingen anledning till att sluta med den.

Men om du ändå verkligen vill sluta med den av nån anledning, så är det väl bara att fortsätta försöka. Förhoppningsvis tar hon bröstet ändå så småningom.

• no more doughnuts

jag hade exakt samma problem med min dotter, övervägde ett tag att använda den i all evighet, men lyckades vänja henne av med den genom att börja med nappen, sen ta bort den då hon sugit en stund, de gick jättebra, tog bara några dagar, men ja hade nappen i beredskap utifallatt...nu funkar det hur bra som helst & det är såå skönt att slippa, hon går nu upp bättre i vikt & diar inte lika länge(förut 1 timme, nu 30 min.)

hoppas detta hjälper för er oxå!lycka till!

• zitis81

Jag hade amningsnapp hela tiden som jag ammade min lilla gullunge. Å jag ammade henne tills hon var ca 15mån. Nu är hon 16mån idag . Ok det var väll lite jobbigt ibland att man alltid skulle behöva tänka på den där nappen men det var en liten sak bara jag kunde få amma henne.
    Om jag inte skulle gått på tabletter nu så skulle jag fortfarande ammat henne.
    Jag vet att endel säger att det inte är bra med amningsnapp pga mjölkstockning, att barnen får för lite, att mjölken sinar mm. Men jag hadde inga problem med något av det.
    Försökte någon gång att sluta med den men Saga blev också jätte arg. Hon fick inte i sig något utan den.
    Nä amningsnappen tycker jag får för mycket kritik. Tycker det är bättre att ha den om det fungerar.
    Tyvärr kunde jag ju inte svara på din fråga men jag kunde skriva lite om mina erfarenheter.

Lycka till!!

• Emin éMinÄlskling

Skulle nog också tipsa om att ha kvar den!Glad...om du inte själv vill vänja bort den alltså!

Vill du det så fick iaf jag rådet på bvc att börja använde den första stunden när du ammar, och sen när du ammat några min så plocka bort den.
    Även att börja vänja av den på ena bröstet först!
    Har själv ingen aning om det funkar bra, då jag valde att använd amningsnapp under hela tiden jag ammade...

• Ninni 17 Maj

Min son är 2 månader och jag har samma problem som dig. Jag har fått rådet från både jordmor och förlossningspersonal att klippa hål på nappen undan för undan så att bröstvårtan till slut blir synlig. Detta skall tydligen fungera men jag har inte prövat ännu.

• ninen och J

jag förstår att du vill ha bort den!
    jag hade precis samma problem, bröstvårtorna, och fick direkt en amningsnapp på bb som om jag vore något slags hopplöst fall
    min son är 7.5 veckor och nu är den nästan borta (peppar, peppar), i två dar nu har jag ammat utan den, förutom på natten för det var för mörkt.
    jag trodde verkligen att det ALDRIG skulle fungera, han blev helt vansinnig när han inte fick sin jäkla plastnapp . ibland orkade jag ta bort nappen en efter en liten stund in i varje amning, och det kunde funka någon gång. oftast orkade jag inte.
    jag har inget tokbra knep MEN:
    jag ringde amningsmottagningen, och barnmorskan där sa att det är väldigt viktigt att förklara för barnet vad man håller på med, dom är intelligentare än man tror sa hon. så jag sa typ, OK, då försöker vi utan nappen, nu ska jag ta bort den, jag vet att du kan och om det inte funkar får du nappen igen, du kommer att få din mat, OK? så höll jag på varje gång och han fick mycket beröm om han klarade det.

att det gick med personalens hjälp är ett bra tecken tror jag. min son fixade sin allra första amning själv så jag visste att han kunde.

• Jennie Brunflo

Jag försökte avvänja men orkade inte bry mig när hon ville ha den kvar.

När hon var 3 månader valde hon dock själv att äta utan napp.

Nu har jag en pingla på 1 månad och även hon har amningsnapp. Jag har provat några gånger att amma utan men det funkar inte.
    De hade dock helt olika problem med amningen så det kan ju kanske gå bättre den här gången att sluta.

Barn 1 tog inte bröstet - hon bara hackade och hackade och slöt aldrig munnen runt bröstet.
    Barn 2 suger med pytteliten mun längst ut på bröstvårtan, hur man än gör så tar hon inget rejält tag.

Jag tänker inte lägga ner någon direkt tid eller energi på att sluta med nappen, det får bli som det blir.

• KarJac

Man vänjer sig ju vid den! Efter ett tag känns det bara jäätenaturligt med silikonnappen på! Jag ammade mitt första i drygt 8 månader med den, och minstingen nu i snart 2 månader. Försökte utan den i en vecka men fick hemska sår o han gick ner i vikt för mjölken inte kom i gång. På med nappen oh Halleluja! Utan den - ingen amning! Inte för mig iallafall. Ett tips är att köpa IKEA:s tvättlappar o alltid ha en sån under det bröstet man ammar på, så slipper det rinna mjölk som blivit kvar i nappen.

• gladlouise

jag använde oxå napp i början..vågade nästan inte försöka utan eftersom hon på bb bara vrålade och skrek hysteriskt när jag försökte utan..men testa att mjölka ut lite mjölk från bröstet i hennes mun eller kanske ge på en sked så att hon känner smaken och sen försöker du med att amma henne utan napp..om du nu vill skippa nappen, föpr det verkar ju funka bra för er nu när du ammar henne med napp..men utan då är det bara att försöka och försöka till slut gick det för mig

Svar på tråden Tips för att vänja av med amningsnapp...någon?