• skriva

Besök m. bebis hos rökare

Ottos farmor röker och nu undrar jag om någon har ett förslag på hur man ska förhålla sig när man är på besök hos henne.

Ska hon få röka vid fönstret eller ska vi kräva att hon går ut? Hon har en handikappad bror som också röker och brukar vara där flera veckor över julen o på sommaren. Helst vill vi att de ska gå ut så klart.

Ska en rökare få röka och sen hålla i lillen? Hur farligt är det rent statistiskt? Finns det någon risk med att en rökare håller barnet - jag tänker på nikotinet på fingrarna och röken som sitter kvar i kläderna. Hur hård ska man vara?

• Svar på tråden Besök m. bebis hos rökare
  • cateye3

jag undrar precis samma sak...

• bripoint

hej!

Jag brukar be att de röker under köksfläkten
    och att de tvättar händerna
    och gärna sköljer munnen efter att de rökt.
    Sen är det okej för mig att hälsa på dem
    och de får också gärna hålla lillen/lillan.

Ingen har tagit illa upp! De skulle ju bara våga ;)

obs. jag är själv rökare

• zitis81

Jag tycker att man kan kräva att de går ut o röker. Sen kan de ju tvätta händerna efteråt så är det inte så farligt. Du kan ju be henne vädra lite en stund innan ni kommer om det är välldigt rökigt inomhus.
    Hur farligt det är beror väll lite på hur stort barnet är också. Är det ett litet spädbarn så får man ju vara mer noga.
    Då skulle jag nog (om de brukar röka inne) be dem komma hem till oss o hälsa på i stället. Å då såklart där röka utomhus o tvätta händerna.

• lövet2

Att en baby tillfälligt blir utsatt för rök, är inget jag skulle bekymra mig för. Däremot kan du fråga om hon kan gå ut eller vara under fläkten, och inte vara i samma rum när hon röker.

Så fort någon annan än du eller pappan håller i babyn, så kan det vara en potentiell rökare - det vet du aldrig. Även någon du känner väl kan röka i smyg utan att säga det till dig. Alla risker det pratas om, rör sig om när babyn utsätts för rök eller nikotin regelbundet i sin vardag ....

• cateye3

jag vet inte om jag vågar säga till svärmor o min sambos syskon, som röker... =/

• Catten28

jag gjorde klart för de mina att inte fick röka inomhus om bebis skulle komma till dom, att jag inte ville att de skulle röka och sen hålla i honom. Tycker inte att det är för mycket begärt. Om de inte vill gå med på detta tycker jag inte att ni ska åka dit. Punkt.
    Det är erat barn, era regler vill man inte följa dessa, tyvärr med det är detta som gäller.
    Inte gosigt om enns bebis luktar rök. Blä!!!!

Rökning har ju även koppling till PSD, bebisen kan få infektion i luftrören, och det är ju inte bra, risken ökar om de vistas i en rökig miljö. vilket det blir om man röker under fläkten eller i förstret.
    Har även läst att om man röker ska man inte sova med bebisen med risk för PSD.

Lukten från cigg kan precis som andra starka dofter störa amningen.

Jag tycker som sagt att man kan ha nokktollerans mot rökning när det gäller spädbarn. Är väl snarare ni som ska ta illa upp om någon röker än att de ska ta illa upp om ni ber dem att inte röka.

• cateye3

fast det måste ja iofs..

• Catten28

cateye3;
    Om du tycker att det känns jobbigt att säga till dem, så tycker jag att din sambo får säga till. Inget fel i denna begäran. Tycker att det är lika självklart som att man inte håller i bebisen om man har druckit.

• bripoint

cateye3
    "jag vet inte om jag vågar säga till svärmor o min sambos syskon, som röker... =/ "

Du behöver inte "säga till" dem.
    Be dem bara.
    Snälla, kan ni inte röka under fläkten när vi är här med
    vårt lilla barn?
    Var inte rädd.
    De vill ju säkert också ert barns bästa.
    Kanske det till och med löser sig utan att du behöver be dem!?

• cateye3

ja det har du rätt i. problemet är att han är nog lika rädd som jag för att säga det...
    fast å andra sidan kanske jag (eller han) blir tuffare när bebben väl är här

Svar på tråden Besök m. bebis hos rökare