• Chva72

Vill döda kusarna på mina ros-buskar! Hur?

Det är massor av små gröna kusar på rosbuskarna mina.. Hur tar jag ihjäl dom, ngn som vet? Tar tacksamt emot alla tips...
    Funderar på att dränka buskarna i massor av såpvatten men det hjälper väl inte kanske..

Joel & Hildas mamma.
  • Svar på tråden Vill döda kusarna på mina ros-buskar! Hur?
  • Sofia Sde

Använd dig utav grönsåpa i varmt vatten som du sprutar på. Upprepa ett flertal gånger, och skölj sedan med vatten så solen inte skadar rosorna.

• Rigmor Mortis

Kusar? = löss?? (har aldrig hört ordet förr)

Spola med vattenslangen, ganska hård stråle så de spolas av (meni inte så hård så du skadar plantan förstås), spraya sen med såpavatten så eventuella kvarvarande löss dör. Lycka till!

• Chva72

Jepp, kusar = oidentifierade småkryp hehe..

Joel & Hildas mamma.
  • Mamma till stora små män

Skriver som föregående talare hihi. Såpvatten hjälper alltid. Lycka till

• Themis

1 del såpsprit (apoteket)
    1 del rödsprit
    8 delar vatten

Finns som recept i flera varianter och doseringar på trädgårdssidor på webben, det ovan har jag fått av en vän som ställer ut bonsaiträd.

• Chva72

Wow, det lät effektivt.. bara sambon kommer hem ikväll så ska jag ut och bekämpa kusarna! 

Joel & Hildas mamma.
  • Crappy

Ett annat knep jag fick av en trädgårdsmästare är att gödsla ännu mer efter behandlingen av såpa. Rosor är härdiga mot löss om de har tillräckligt med näring.

• Chva72

Har hätt på hönsskit i massor redan.. hehe
    Hoppas inte kusarna kommer av den bara?

Fundersam 

Joel & Hildas mamma.
  • Rigmor Mortis

Man ska inte gödsla för mycket efter midsommar, då kan rosen få svårt att förbereda sig inför vintern.. har jag läst

• fidosan

Jag har problem med svarta små tusenfotingar som äter på mina new dawn rosor,sen verkar det som att bladen dör där larverna ätit,har aldrig sett dessa små larver,dom brukar ju vara gröna?
    Vad ska jag göra???

Svar på tråden Vill döda kusarna på mina ros-buskar! Hur?