• Happy76

Skåningar: Utflyktsmål / Smultronställen

I sommar blir det ingen längre semester för vår del, så vi får försöka njuta av det som finns på närmare håll.
    Vi har bott ett par år i Helsingborg, men har spenderat stor del av tiden med att renovera först lägenhet och nu ett hus, så vi har inte hunnit åka runt så mkt.

Önskar nu därför tips på trevliga utflyktsmål på inte allt för långt avstånd från Helsingborg, för dagsutflykter. Gärna små fik etc, som är både barn och hundvänliga.

Vore roligt om Skåningarna här inne ville dela med sig av sina bästa ställen .
    Våra favoriter just nu är

Ellens Café på Kullahalvön, inne i reservatet. Så mysigt precis nere vid vattnet, oftast lä, god hemmalagad fika och lunch, trevlig personal. Dessutom kan man se alla dykare som guppar runt i vattnet utanför .
    Grillning om kvällen på Örby ängar; Mysigt att se solen gå ner över Öresund. Lugnt och skönt!

Ha en härlig sommar!

• Svar på tråden Skåningar: Utflyktsmål / Smultronställen
  • ticktick

Åk till Ven och hyr cyklar!

• Happy76

AnnaDorthe, vilka bra tips! Rövarekulans har jag inte hört talas om alls faktiskt. Bosjökloster låter trevligt, finns det ngn hemsida m. öppettider eller så? Eller är det detsamma som hejdeholm?

Ticktick, Ven inbokat till nästa vecka! Vi tänkte hyra cyklar och en sån där kärra att sätta Theo (10 mån) i, alternativt barnsits. Samt cykelkorg till hunden, om det är varmt så han inte orkar springa hela vägen 

Mer mer tips tack!´  

• Happy76

Var förresten i hembygdsparken idag, mkt trevligt trots trist väder!

• Grävlingen

Ales stenar!!! Är min absoluta favorit!

Fågelsång-dalen utanför Lund är också jättefin...

• Ciccilionaa

Tack för alla tips som jag "snott" åt mig.
    Vi har hyrt hus 2 veckor i Skåne i sommar, och hoppas kunna åka till era "tips-ställen"!!
    C

• skånskan76

Sedan finns där Glimmingehus som är rätt så roligt att gå på och där i närheten finns Ales stenar. I Åhus finns där glassbåten. Sedan finns där Tosselilla i Tomelilla.

• lilllinda

Fågelparken utanför Helsingborg fagelparken.se

tropikariet, ligger vid fredriksdal

fredriksdals friluftsmuseum, fina djur att titta på o mysigt kafé

ven är alltid kul att cykla elelr gå runt

• mommys little monster

Lomma Beach!Långgrunt,perfekt för barnfamiljer!
    Alla marknader i Skåne,tex Hörby & Sjöbo & Kiviks marknad,kul för både stora och små!

• LottaRos

Åker ni till Skäralid (mellan Röstånga och Ljungbyhed) så missa inte att gå ner till Odensjön.
    En väldigt vacker liten sjö insprängd mellan ravinbranterna.
    På sommarkvällarna anordnas ibland konserter ute på sjön, vilken ger en fantastisk akustik.

Är ni ändå i Skäralid så är det inte så långt till Röstånga, där ska finnas ett litet sommarland intill badet och campingen.
    Tror det finns kvar än i alla fall, det är några år sen jag var där.
    I Röstånga finns även en liten restaurang/fik som är väldigt speciell o värd ett besök, jättegott!
    Röstånga Stationshus heter det.

• Karate

Brösarps backar - gröna böljande kullar med får som betar. Man kan promenera omkring och picknicka. Så himla vackert att man tappar andan. Inte så barnvänligt för de riktigt små, men romantiskt.

Tomelilla Sommarland - stort o fint.

• skånskan76

Om ni ska gå på marknad så är det Hörby marknad den 5- 6 juli. Det sägs att det ska vara Skånes äldsta marknad och sedan är marknaden inte på en åker utan på asfalt vilket gör det lätt att gå med barnvagn och så!

• Mariiie

Skånes djurpark i Höör är trevligt att ta en runda på...

/Mariiie

• skånskan76

Sen finns där även Tykarpsgrottan utanför Hässleholm, där man spelade in delar av Ronja Rövardotter.

• skånskan76

Sen finns där även Tykarpsgrottan utanför Hässleholm, där man spelade in delar av Ronja Rövardotter.

• Mmmarabou

Hej!
    Det har precis kommit ut en ny toppenbra turistguide över Skåne som heter "Besöksguide Skåne". Där är kapitlen uppdelade efter olika tema: badplatser, marknader, äventyr, för barnen ...
    Den skulle jag absolut satsa på.
    Välkommen söderut!

• Mmmarabou

Hoppsan ... såg nu att ni ju redan är här i Skåne
    Får väl istället skriva: Välkommen alla ni övriga också hit ner till Skåne!

• ica003

vi ska också ta en tur till Skåne. Jag har aldrig varit i Skåne men min mans pappa kommer därifrån.

Vad bra med alla tips!

• Happy76

Tack för alla trevliga tips! Har hunnit avverka flera stycken, hembygdsparken i Ä-holm, cyklat på Ven, Fredriksdal...

Ett litet tips för glassälskare som har vägarna förbi Hbg och ska utåt Laröd: Glasskiosken som ligger precis till vänster på den lilla vägen man kan åka in till Laröd om man kommer från Sofiero och norrut, har helt fantastisk glass! Kiosken ser inte mycket ut för världen, men oj, vad många smaker, topping mm. Och så mycket glass! Och så gott! Mmm!

Svar på tråden Skåningar: Utflyktsmål / Smultronställen