• Destiny05

Ge annat än bröst EN GÅNG bara

Hejsan vår lilla tjej är 4 månader och jag önskar amma henne så länge det går. Vill inte riskera att hon ratar bröstet om jag provar med flaska vid ett par tillfällen! Dilemmat är när lilltjejen är 6 månader så ska jag och pappa på teater föreställning i 3-4 timmar på kvällen och jag vet inte hur jag ska göra för att mata henne på bästa sätt? Hennes gudmor kommer att vara barnvakt och först tänkte jag prova pumpa mjölk ett par ggr o se om det fungerar, men om jag ger flaskan så har jag blivit skrämd att hon kan rata bröstet därefter.. så dumt för vi kommer bara vara ifrån henne vid ett tillfälle i 3-4 h max. Funderar på att hoppa av teatern och låta ngn annan gå men man ska väl unna sig något??

• Svar på tråden Ge annat än bröst EN GÅNG bara
  • Bonanza

Oj! Det är klart att ni ska gå? 3-4 timmar alltså? Räcker det inte om du ammar innan du går, när du kommer hem och däremellan kan hon få lite gröt eller puré eller så?

Dessutom är det ytterst få barn som ratar bröstet efter en-två gånger med flaska. Oavsett vad amningsfanatikerna säger. Det kommer nog gå jättebra!

• LinTra

Dom ratar inte bröset direkt, min dotter är snart 4 månader och jag har testat flaska 4 ggr, det va lite bökigt första gången men nu går det bra.
    Jag ger henne även vatten från flaska nu när det är varmt. Hon äter hur bra som helst från både bröst och flaska nu.

• Stinis 10

Köp en anatomisk dinapp o öva henne på flaskan i god tid innan teatern, så att hon inte får spelet då! Hon kommer inte rata det, är hon sex månader så är amningen så stabil så du behöver inte oroa dig!! Lyka till

• Såpan

Prova att ge ur kopp istället för flaska. Sedan tror jag att vid 6 mån är de så stora att det inte ska vara något problem, det är väl invanda med den trevliga förpackningen.

• Tabby

Om du ska köra med flaska ibland så se till att någon annan än du ger flskan. Låt henne inte förknippa flaskan med dig.

• mia966

Då hon e sex månader kan hon väl få gröt då ni e borta?

• gladlouise

jag tror absolut inte att din sotter ratar bröstet för att hon får smaka på flaskan 1 gång..jag ammar min dotter och ger tilägg samtidigt och det har jag gjort sen hon var 3 veckor..och hon tycker lika mycket om att bli ammad nu som då :) ingen fara..gå du på teatern..

• Sanda

Jag ger både flaska (vatten, juice, ersättning), gröt och pure och han älskar fortfarande tutten! Ser ingen förändring alls. Han är 4 månader snart 5

• Liselle

Jag måste ge flaska för jag har inte tillräkligt med mjök i mina bröst. Så det betyder att hon flaskmatas flera ggr om dagen men det har inte stört amningen en sekund.

Så för mig har det i alla fall funkat....

• Helene m Olivia o Sigrid

Ge med sked, kopp, mugg, glas eller nåt annat!

• Mollan

Våra små har aldrig gillat flaskan under amningsperioden, så det har gått bäst med sked. Eller faktiskt den lilla amningskoppen som man kanske har hemma. Den har en liten "pip" som man kan dutta lite mjölk ur. Utpumpad mjölk eller ersättning. Lycka till! Och var rädd om dina bröst - de kan ömma en del om du är van att amma ofta på kvällarna! Ha det så kul!

Ps. det är inte alltid så bra att prova innan med flaskan. Om det inte funkar när ni testar, så kanske ni bara oroar er under kvällen... Går det så går det. Hon hinner inte svälta på några timmar .

• Norpan81

För min son var det inga problem att vid enstaka tillfällen ta flaska istället för bröstet. OM ni "bara" ska vara borta några timmar så är det ju inte heller någon risk att barnet förgås av hunger. En varn trygg famn kan trösta nog så bra!

Kram

• MalinH

Av egen erfarenhet så är det svårare att ge dem flaska ju längre man väntar, så pumpa ut och ge flaska bara bra om hon kan ta båda..
    Lycka till!

• Sunshine78

Tycker ni ska prova ge flaskan..se om hon tar den och sedan gå ut och roa er! Jag var nojig när Rasmus var mindre, ville helst ge bröstet och fick lit edåligt samvete om jag var borta och pappa gav på flaskan.Tänker inte utsätta mig för det igen,att vara så orolig menar jag Om vi får fler barn så skulle jag inte tveka att ge på flaska de gånger jag eller vi skulle vara borta..Testa bara först att hon tar flaskan..

Hoppas ni får kul på teatern! Njut! Kram!

• Destiny05

Tack för alla era svar uppskattar dem verkligen kraaaaaaaaaaam

• Hallonpaj

Mitt första barn fick flaska så där vid något enstaka tillfälle exakt som du beskriver (musikal tex . Jag var nervös, men det gick bra. Man kan aldrig veta med säkerhet att det inte blir strul med amningen efter 1 tillfälle, särskilt slarv med taget vet jag vänner som upplevt efter enstaka flaskmatningar. Men om man inte tänker ge flaska regelbundet så brukar man ju kunna rätta till det igen. Med andra barnet så kände jag mig mindre nojjig för att barnet skulle vara ledsen om ajg var borta en stund, och säkrare med amning etc, så hon skulle ha fått kopp (apotekets drickskål) istället. Men även fast hon haft barnvakt korta stunder tidigare så har det inte behövts. Jag har ammat innan och sen har hon klarat sig tills jag kommit tillbaka. De har kunnat leka med henne, krama och gosa eller så har hon bara sovit hela tiden.

Vid 6 månader så kan hon ju få lite mat, tex gröt eller frukt, och bara sörpla lite vatten ur drickskål om hon är hungrig. För att göra tiden kortare så kan man ha barnvakten i närheten, skicka dem på en promenad eller på ett fik eller något i närheten, en lekpark eller dyligt. Nu på sommaren är det ju härligt att vara ute!

Svar på tråden Ge annat än bröst EN GÅNG bara