Kestine pollenmedicin
som sagt. är det någon som vet om det är ok att äta Kestine när man är gravid?
som sagt. är det någon som vet om det är ok att äta Kestine när man är gravid?
Står det inte i bipacksedeln? Vet att vissa allregi mediciner "bör man undvika", då ska man kontakta sin läkare enl de på apoteket. Kan man kanske se det på apotekets hemsida, eller sök efter FAS (info om mediciner) på google...
den enda det är ok att äta är tavegyl, finns endast recpbelagd. Kolla på fass.se. Jag vet att jag blev hemskt irriterad när jag kom fram till att det var den enda medivcinen jag kunde äta!
Kestin är inte ok, jag åt dem innan jag blev gravid och fick inte fortsätta med den när jag blev gravid.
Som ovan skrev, Tavegyl är de tabletter man får äta.. de är därimot triangelmärkta..
ok! tack så mycket!!!
Oj! Jag fick min allergimedecin bortplockad, men de sa uttryckligen åt mig att byta ut den mot just Kestine, för det fick man äta när man är gravid!
Nu blir jag förvirrad?! Vad är det som gäller?
Nej kestine var inte bra att ta när man är gravid sa min barnmorska.
Kestine var det enda som nånsin hjälpt på mig men jag fick tavegyl o några ögondroppar o nån nässpray ist som inte alls funkade lika bra
Men va fan! Allvarligt?! Jag trodde man kunde lita på vad de sa till en på det där stället?! Eller är det "Erfarenhet av Kestine under grav. är begränsad, rådgör först med din läkare" som gör att man får olika rekommendationer?
Ja, ja. Jag lär inte äta dem iaf. Håller mej hellre inomhus! Känns säkrast så.
Tyvarr verkar det som vi far valdigt olika rad beroende pa vilken lakare vi pratar med. Min vagrade skriva ut annat an Tavegyl. Jag at det och led, for det hjalper verkligen noll. Han sa att alla andra mediciner inte ar tillaxkligt testade, MEN det finns flera har som har fatt andra instruktioner och mediciner utskrivna. Dom flesta vet nog inte riktigt, sa for att vara helt sakra sa skriver dom helst bara ut Tavegyl. Jag tyckte det anda var bast att inte chansa sa jag hardade ut... och skulle fortfarande inte ta nagot annat an Tavegyl, men som sagt vissa lakare verkar sitta pa annan info eller tycker att det iaf ar vart att chansa trots att man ar gravid. Ibland kan man ju ma sa daligt av sin allergi att det inte finns nagot annat val.
Du kan ju alltid komplettera med ogondroppar...
Och en del sager att nasspray ar ok.
Fast jag kan avrada fran Lomudal som inte heller hjalper ett dugg om du ar "riktigt" allergisk, spara hellre dina pengar till annat.
själv får jag bara ta lomudal nässpray... och det räcker inte på långa vägar för mig. sitter här med kliande ögon o svalg och snorig näsa...*jobbigt*
Jag har också fått Tavegyl utskrivet med anledning av att det är den enda allergimedicin man får äta som gravid.
Det är konstigt att vi får så olika råd, bäst att dubbelkolla tror jag!
I FASS är alla nyare allergitabletter B-klassade, medan några äldre sorter är A-klassade. Kategori A är vad man brukar kalla för säkra mediciner, men det finns också många B-klassade mediciner som man har ganska mycket erfarenhet av.
På apoteken utgår de från Fass, och säger nej till B-klassade mediciner.
Läkare gör olika bedömningar, dels utifrån patienten (hur stora besvär har man? vad har hjälpt tidigare? vilken trimester befinner man sig i?), dels utifrån hur mycket kunskap de har om allergimediciner och risker vid graviditet.
Ofta får man inte så bra hjälp mot pollenallergi av de äldre medicinerna, medan man får bra hjälp av de nyare medicinerna. Och har man stora problem med allergi ska man absolut prata med läkare om vilken medicin man ska använda. Det är inte bra för barnet att man lider sig igenom svåra allergiska besvär.
De läkare som jag har haft kontakt med har varit tydliga med att det viktigaste för barnet är att jag har fria luftvägar. Alla har ansett att jag ska ta B-klassade mediciner. För att känna mig mer säker har jag dessutom själv kollat upp medicinerna i Janus (information till sjukvårdspersonal)
Det kan vara bra att läsa på lite själv i förväg innan man pratar med läkare, eftersom en del läkare rutinmässigt går på vad som står i FASS och inte har koll på hur mycket erfarenhet som faktiskt finns av en del nyare mediciner.
Mer om kategorierna i FASS:
Kategori A
Läkemedel som kan förmodas ha intagits av ett betydande antal gravida kvinnor och kvinnor i fertil ålder utan att man hittills noterat någon form av säkerställd störning i reproduktionsprocessen, såsom ökad missbildningsfrekvens eller annan ogynnsam direkt eller indirekt fosterpåverkan.
Kategori B
Läkemedel som kan förmodas ha intagits av endast ett begränsat antal gravida kvinnor och kvinnor i fertil ålder utan att man hittills noterat någon form av säkerställd störning i reproduktionsprocessen, såsom ökad missbildningsfrekvens eller annan ogynnsam direkt eller indirekt fosterpåverkan.
(hela texten:
www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp)
Och så här står det om allergimediciner i Janus:
Antihistaminer som används vid allergier, innebär ingen säkerställd fosterskaderisk och kan aldrig innebära ett skäl att diskutera ett avbrytande av graviditeten, om exponering skett i tidig graviditet. Det finns idag ingen orsak att ur fosterskadesynpunkt välja något särskilt preparat, men mest erfarenhet finns för loratadin och cetirizin.
(hela texten:
www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc)
jag åt kestine före grav. nu har jag polarmin-utskrivet av läkare eftersom man endast får äta receptbelagda allergimediciner med en bebis i magen!
Alltså, man kan ju bli galen för mindre! Till mej sa de att jag INTE fick äta receptbelagda allergimediciner utan bara receptfria.
Oj. oj. Bäst att stanna inomhus så länge gräset är grönt verkar vara det enda kloka.
Det verkar som att alla får olika bud hos läkare. Min läkare sa att den enda pollenmedicin som finns för gravida att äta var tavegyl så jag fick börja med dem men tyvärr så blev jag överkänslig mot dem så jag får gå utan medicin nu i sommar.
Vet ni vad som gäller för pulmicort turbohaler? till mig sa de att det skulle gå alldeles utmärkt att fortsätta med, men nu vet jag inte om jag törs... de sa ju att kestine var okej också... De kanske inte riktigt har koll...
Elin HK: Pulmicort Turbohaler kan du tryggt fortsätta att använda. Det är viktigt att man fortsätter med sina astmamediciner. Om man får försämrad astma eller ett astmaanfall - då utsätter man barnet för en risk.
I Fass står det att man ändå bör prata med sin läkare eftersom man kan behöva ändra dosen under graviditeten.
Vem är det som du har pratat med om mediciner? Är det din läkare/barnmorska så tycker jag att du ska lita på henne/honom och strunta i vad andra personers läkare/barnmorskor har sagt.
Tack!!! Då törs jag fortsätta med den. Jag har lidit lite svårandat kval här ett par dagar... Men tröstar mig med att gräset bara blommar ett par veckor och bäbisen ska väl inte ta nån större skada av att jag flåsar i ett par veckor. Åtminstonne tyckte farbror doktorn att jag resonerade rätt.
Men som sagt TACK! nu känns det bättre.