• Trump

Dem eller dom???

Ok, jag ar val inte varldsbast pa det svenska spraket men hur ar det nu, skriver man "dem" eller "dom".

Tex: Dem/dom jobbar jattehart pa garden. Sen kommer dem/dom hem till Karin pa middag. Dem/dom tycket inte alls som vi gor.

Ar det nagon som vet?

• Svar på tråden Dem eller dom???
  • FancyFace

Dem använder man när det handlar om personer

Dom säger man när det handlar om saker

• meya

De jobbade hårt på gården... Ska vi bjuda hem dem? Dom har kommit senare och är lika rätt tycker jag, ungefär som när man skriver dej istf dig...

• Mollie

Så här skulle jag skriva!

De jobbar jättehårt på gården.
    Sen kommer de hem till Karin på middag.
    De tycket inte alls som vi gör.

Vi har dem med oss!

Talspråk Dom
    Skriftspråk Dem/De (Det är väl de som vi använder mest!)

Jag är inte sååå jättekunnig, men jag tror det är så här!

M.

• Mollie

FancyFace

Det hållar jag inte med om!

De om saker skulle jag säga.

Jag har de gula sandalerna på mig. Skulle aldrig skriva; Jag har dom gula sandalrna på mig.

M.

• Majblomma12

Hum. Så här ska det vara: De är inte så dumma. Jag tycker mycket om dem.
    Man kan aldrig börja en grammatiskt riktig mening med "dem". Dom, däremot är talspråk för "dem", men har mer och mer blivit det för "de" också. Därför skriver folk fel.

• Mmmajsan

Mollie har mest rätt. Förutom att det numera är tillåtet att även skriva "dom", men man får inte blanda. Antingen använder man dom, eller de/dem. Dom ersätter både de och dem om man väljer att använda det ordet.
    Använder man de/dem, så ska stavningen "de" användas när de står i subjekt. "Dem" används i ackusativ och/eller dativ. Mer grammatik än så kan jag inte, så det kanske finns fler regler om de/dem jag inte vet om...

• Mollie

Tackvare mitt jobb så har jag tagit mig i genom högstadiet 3 gånger och gymnasiet 2 gånger, så nått borde väl ha fastnat!

M.

• soraya

Om man inte kan skilja på "de" och "dem", och vet när man ska använda vilket, är det bättre att skriva "dom" även om det är mer talspråk.

Det ser väldigt konstigt ut, och är helt fel, med "dem" på fel ställe.

• FeuerKind

Dom är ett substantiv, och kan alltså aldrig användas som pronomen.

Annars gäller följande "dem" används i objektsform och "de" i subjektsform.

• Signatur

De använder du när det är en grupp männsiskor som gör något t ex de ska gå på bio, de bjöd oss på fest.

Dem använder du när det handlar om en grupp människor t ex jag bjöd dem på bio. VI ska på fest hemma hos dem.

Svar på tråden Dem eller dom???