• Trump

Dem eller dom???

Ok, jag ar val inte varldsbast pa det svenska spraket men hur ar det nu, skriver man "dem" eller "dom".

Tex: Dem/dom jobbar jattehart pa garden. Sen kommer dem/dom hem till Karin pa middag. Dem/dom tycket inte alls som vi gor.

Ar det nagon som vet?

• Svar på tråden Dem eller dom???
  • Signatur

Nu var jag för snabb
    En grupp människor eller saker ska det stå

• uniMog

håller med soraya... kan man inte reglerna så använd hellre dom!

• Trump

Har inte ni markt att det ar valdigt manga har pa FL som anvander "dem" fel! Jag har last flera inlagg och blir alldeles galen pa hur ofta "dem" anvands i fel sats. Haller ni med eller? Det ar darfor som jag blev snurrig pa "dem" eller "dom".

Tack alla ni som forklarat sa bra!

• VIVO

Jag skriver alltid DOM struntar i (reglerna)

• Liten Nina

Min svenskalärare på gymnasiet sa att om man är osäker kan man använda "dom" istället för "de" och "dem". Det ser ju bättre ut än om man använder orden fel.

• Fru Karlsson

kan man inte reglerna för de/dem, använd DOM!!!

det finns få felskrivningar som är så irriterande att läsa som de/dem-fel!! faktiskt!

dom ersätter inte bara dem i talspråk utan även de. mao, använder man "dom" över huvud taget när man skriver ska man använda det för BÅDE de och dem, inte bara en av dem!

de = används när man talar om HUVUDSAKLIGEN Kalle & Lisa, dvs något DE själv utför.
    exv. DE går på bio. DE lagar mat. De handlar.

dem = används när Kalle & Lisa INTE är huvudpersoner, alltså ngn ANNAN utför själva handlingen i meningen.
    exv. vi lagade mat till DEM. vi handlade åt DEM.

relger och grammatiska termer kan vara jättesvåra att fatta om man inte lärt sig dem från början. så att tänka utefter Kalle & Lisa-principen kan nog vara enklare!

Kalle & Lisa utför en handling (sover, handlar lagar mat, går på bio etc.) då är det DE som gäller.
    ngn annan utför handlingen åt/för/med Kalle & Lisa (handlade ÅT, gick på bio MED etc.) då är det DEM som gäller.

lycka till med grammatiken, och skit i den om det är för krångligt!! alla fattar "dom" numera!

kram!
    Jess

• cockey

Mej,dej,sej,dom är talspråk
    mig,dig,sig ,de och dem är offentligt(skriftspråk)
    Dom ska aldrig andvändas om man inte pratar om tex Dom-stol eller han fick sin dom i rätten.
    Men jag håller med kan man inte andvända de/dem rätt så är det lättare för andra att läsa texten om man andvänder "dom" rakt över.

• Mums

Prova att byta ut "de" och "dem" mot "vi" och "oss".

När det ska vara "de" så passar "vi".

När det ska vara "dem" så passar "oss".

• Linda1976

Herregud människor!! Sånt här lärde vi ju oss i lågstadiet.... (iallafall jag som är 70talist!!!) Ursäkta men jag blir allt lite mörkrädd!

• FiaFågel

DEM är inte samma sak som DE. Detta stör mig jättemycket.
    "- Dem klarade sig undan olyckan"

Så skriver min kompis. Han tror att DEM är en finare form utav DE.

"- Jag kan inte leva utan dom!"

Så kan man man inte heller skriva.

För DOM är talspråk (och på vissa skolor även godkänt att skriva) för DE. "Jag kan inte leva utan dem" heter det. Skriver man här DOM är det lika illa som DE, i sammanhanget.

Rätta mig om jag har fel. =)

• uniMog

fiafågel, neeej det håller jag inte med om... att dom skulle vara lika illa som de.

Dom går att använda för både de och dem och ser mycket mindre illa ut än felanvänt de/dem.

Åtminstone såvitt jag fått lära mig. Minns att vi hade en lång diskussion om detta på lektionerna i svenska.

• Måsen

Håller med Pejgan.

Tänk bara på hur mycket lättare det är att läsa en text (ett inlägg) där "dom" används genomgående jämfört med hur dåligt flyt det är i en text där "de" och "dem" används felaktigt. Man måste hela tiden stanna upp och tänka efter vad som egentligen avses.

Naturligtvis är de och dem rätt använda det bästa, men är man osäker funkar dom lika bra trots att det egentligen bara är talspråk!

• Mollie

Jag jobbar som sagt i skolan och idag läste jag en kort novell som en elev hade skrivit. Läraren hade inte gett fel för dessa felskrivningar!! Gahh!!
    Är det konstigt att vi undrar om vi inte får lära oss från början??

M.

Svar på tråden Dem eller dom???