• chemistry

Myresjökök

Vi har köpt hus och får välja kök till detta. Dock så är det Myresjökök som gäller. Jag har kollat på hemsidan vad som finns och är så osäker.
    Ek - är det inte omodernt snart?
    vanilj - låter jättefint men vad väljer man för färg på kakel då?
    vitt - också fint men samma fråga om kakel då.

Någon som orkar kolla på deras hemsida och ge råd.
    Eller någon som har bilder på sitt eget myresjökök att visa?

• Svar på tråden Myresjökök
  • ebben

kan man inte se köken på hemsidan?
    ek blir aldrig omodernt!

• chemistry

Man kan se luckorna på deras hemsida men det är svårt att se ordentligt. Och det svåra är om man ska chansa på nåt annat än ek som ju är rätt lätt att kombinera snyggt med kakel.

Det jag var inne lite på är vanilj, grå bänkskiva, grått kakel eller vitt? Usch så svårt...

• Katt123

Blenda Ek var jättefin och jag tycker ek är något som håller i alla lägen!
    Till vanlij tycker jag ljusgråt kakel eller vitt kakel passar bäst.
    Till vitt kan man ha alla färger. Vi har vita luckor från Ikea och en svart laminat bänksskiva. Till det vita väggar och ek laminat golv. Vi var inte heller säkra på vad vi vill ha för kakel coh gjorde klart allt innan vi bestämde oss. När vi såg allt det vita bestämde vi oss för rött i tegelsättning. Blev väldigt bra och vi är supernöjda! Inte helt lätt att hitta en riktigt klarröd färg på kakel men det var värt att vänta på leveransen!

• chemistry

Det är ekgolv i köket.
    Blenda ek är fin tycker jag också. Men det jag tvekar för är att ALLA väljer ek numera och det blir ju så lätt uttjatat då.
    Och de andra målade luckorna är billigare också.

• cillae

Vi har valt Pärlspont Cappuchino. Vet inte heller vad vi ska ha för kakel och så... Roligt men svårt

• chemistry

Min sambo har sagt nu att han också gillar cappuchino färgen. Men kakel till det är ju svårt.

Cillae, kan du inte berätta sen vad ni väljer? Eller vad de gav er för tips?

Ingen annan?

• Topdog

Det beror ju helt på vad du vill ha för stil i köket. Om du är rädd för att köket ska kännas omodernt så skulle jag välja vitt. Vita kök är ALDRIG omoderna men bara moderna då och då. Med vita luckor kan du vara modern jämt genom att variera textiler och ha dom i senaste modefärgen/mönstret.

Vi ska byta ut vårat kök som är i bok. Tycker att det är alldeles för mycket trä i vårat kök. Så det blir släta, vita luckor. Vi kommer att ha en massiv ekskiva i köket som kommer att oljas-slipas-oljas-slipar-oljas-slipas en massa gånger för att få den riktigt mättad. Tillsist kommer vi att sätta hårdvaxolja på den. Inte helt praktiskt men så mycket snyggare än laminat, tycker jag.

Vi kommer att välja ett ljust grönt kakel (ej lime eller ärtgrönt utan mer en matt, svag grön färg), troligtvis med måtten 5x5 cm. Vi tänkte ha mosaik först, ursnyggt men det känns lite passe. Till vita luckor funkar ju annars dom flesta färger på kakel. Grått till vitt är supersnyggt, både ljust grått och riktigt mörkt grått. Tänk också på att kakel över köksbänken är rätt lätt och billigt att fixa själv om ni tröttnar på det. Är man bara lite händig och läser på/frågar så är det inga problem att kakla om själv i köket (här behövs ingen fuktspärr).

• chemistry

Det låter väldigt fint topdog.
    Som det är nu har vi 6 kakelfärger att välja på.

Cacau - brun
    Branco - ljusgrå
    Grafite - mörkmörkgrå
    Pistage - typ mellanbrun nästan
    Cinza - ljusbeige
    Areia - ljusrödbeige

Kan såklart lägga till pengar o välja annat kakel.
    Är mosaik passé, annars är det fint och jag gillar dom som går i nyanser.

• Topdog

Personligen skulle jag skippa alla bruna och beiga färger. De är i ropet just nu men jag tror att de kommer att känns urmodiga redan om ett par år. Men det är klart, man kan ju alltid kakla om när man tröttnat...

Själv skulle jag välja den ljusgrå i första hand. Tycker att mörkgrått kakel kan bli lite hårt mot det vita, men det är bara jag, och en massa människor tycker att det är SUPERSNYGGT med mörkgrått kakel till vitt.

Ett tips är att gå in på www.byggahus.se/forum. Gå in på köksforumet. Där finns en tråd med bilder på kök som folk har byggt, både om byggda kök och i nybyggda hus. Massor av inspiration i olika stilar.

• Topdog

Just det, glömde en sak. Mosaik är väl inte direkt passe. Men vi hade det i vårat förra kök (vita, släta luckor, bänkskiva och golv i ek, handtag i rostfritt och mosaik i 4 olika grå nyanser= SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snyggt) och känner väl att mosaik var väldigt modernt för ett par år sedan och tror väl att det därför kommer att kännas väldigt omodernt om ett par år. Dessutom är mosaik svårt att få bort eftersom fixet sätter sig även i fogarna. Mer jobb om man tröttnar... Och detta är bara vad jag TROR. Sen tycker jag ju att mosaik är så himla snyggt så vi kanske väljer det iallafall, vi får väl se.

Svar på tråden Myresjökök