• chemistry

Myresjökök

Vi har köpt hus och får välja kök till detta. Dock så är det Myresjökök som gäller. Jag har kollat på hemsidan vad som finns och är så osäker.
    Ek - är det inte omodernt snart?
    vanilj - låter jättefint men vad väljer man för färg på kakel då?
    vitt - också fint men samma fråga om kakel då.

Någon som orkar kolla på deras hemsida och ge råd.
    Eller någon som har bilder på sitt eget myresjökök att visa?

• Svar på tråden Myresjökök
  • cillae

Jo jag ska berätta när vi valt. På bilderna i katalogen ser Cappuchino lite grönt ut men så ser den inte ut i verkligheten. Vanilj tyckte jag var lite för gult, vi har lite sån färg nu och har man sen nåt annat vitt så ser det skitigt ut. Vitt är också fint, tror inte man blir less på det, men sambon ville absolut inte ha vitt...Men måste erkänna att jag är lite osäker på om vi valde rätt med Pärlspont, tycker nästan att vi borde ha tagit Särö eller Ramsö.. men nu är det gjort och det blir säkert bra.

• Tineling

Vi var på en visning på smålandsvillan där de hade pärlspont cappucino med ljusbruna kakel det var jättesnyggt! vill ha själv men vi får tyvärr inte myresjökök vi ska ha älvsbyhus där de har ännu trista skåp. Pärlspont är så charmigt och fint!

• Lejlej

lägger in en bild på vårat kök. det är visserligen ikea, men färgerna är väl ung samma, så får du se vårt kakel till, som vi är jääätenöjda med.Köket

• Tineling

Jättesnyggt! har de skåp som passar till alla stommar? vill ha pärlspont!

• dexterswife

Om jag vore som ni skulle jag välja ett vitt kök. Som andra har skrivit, det blir aldrig omodernt. Istället för kakel kan jag tipsa om att sätta glas, då kan man måla i vilken färg man vill bakom och det är lättare att byta färg när man tröttnar.

• chemistry

Stitch, ja det är jättefint. Dock så är det inte vi själva som ska göra köket utan det får vi färdigt med huset. Och jag vet inte vad de är beredda att göra för undantag från de vanliga valen.

Lejlej, vitt ser verkligen jättefräscht ut. Väldigt fint!

Hm, vanilj ser nog för gult ut ja...

• chemistry

Förresten, de kakel vi fått att välja mellan är sådana avlånga där alla är i samma färg.
    Vad kan det kosta om man istället vill ha flera färger eller mosaik? Någon som vet det? Vet inte ens vad fina kakel kostar per m2. *nollkoll*

• dexterswife

Vi målade våra väggar lite åt vaniljhållet. Ville ha kritvitt men damen i färgbutiken övertalade oss och nu ångrar vi det jättemycket. Det ser liksom lite smutsigt och gammalt ut hela tiden.

Till vitt skulle jag valt ett mörkgrått kakel. Till ek ett vitt.

• Lejlej

tack! (fast luckorna är ju inte vita utan "gråvita" men ser i vårt kök och ljus mer ut som grått åt det lite gula hållet, beigigt typ) jämför med taklisten

• lilaki

håller med stitch och topdog!
    Eken har blivit nutidens motsvarighet till sjuttispanel i furu. Så istället för att folk byggde furubastu förr så är det numera ekbastu i allas kök. För mycket trä!
    Dessutom så låser ni er vid ett träslag om ni köper luckor i ek. Man ska ha BRA koll för att kombinera olika träslag med varandra för lyckat resultat.
    Jag dissar också all kaffe lattebeige och cappuchino etc. Snyggt idag (eller framför allt igår), less i morgon.
    Lycka till!

• LPW

Vi skall ha ett kök från Myresjökök i vårt hus (en del bilder finns i mitt galleri). Precis som Lejlej säger så är luckorna snarare "gråvita" än vita (den närmsta NCS-koden man kan komma tror jag är 1002-Y- skall vara snäppet mer svärta än 0502-Y som är "standard" på t.ex fabriksmålade dörrar och lister. Är dock osäker på om det skall vara ett "S" framför färgkoden eller inte.

Vi var ett tag inne på cappuccino, men valde bort det direkt då vi fick reda på att det är relativt mycket rött i nyansen.

Vi valde bort ek då vi tyckte att det skulle bli alltför mycket ek i vårt kök (har ekparkett i hela huset) och vi ville dessutom ha en bänkskiva i massiv ek.

Kakel var ett kapitel för sig och vi valde länge mellan glaskakel, mörkgrå mosaik och "vitt" kakel, men valde till slut det "vita" för att få ett "neutralt" kök. Skall man ha vitt kakel är det dock viktigt att tänka på att se till att välja en nyans som passar bra till luckorna så att det inte "skär sig" och jag tycker inte heller att vita vitvaror passar alls till Myresjököks vita köksluckor då det blir en väldigt stor nyansskillnad.

• cillae

Nu har vi valt.. Bänkskiva nr 8195, den är "gråspräcklig"... låter konstigt när man skriver det så. Vi tog även en 4 cm rostfri kant runt om. Kaklet är som avlånga skiffer, typ ljusbiege/brunt. Köket är Pärlspont Cappuchino. Det var nån tidigare som skrev att det var rött i det, det har jag svårt att tycka, det är ju ljusgrått tycker jag., Har ni valt nåt?

• LPW

cillae! Låter fint . Det var jag som skrev ovan att cappuccino-nyansen drar åt det röda hållet, men det kan nog vara olika beroende på ljuset. I butiken där vi var och tittade såg vi helt klart att det var relativt mycket rött i färgen och när jag tittade i katalogen så såg jag sedan att färgkoden är S2005-Y50R vilket är relativt "rött".

• chemistry

Det låter fint cillae. När är köket färdigt så man kan se bild på det?
    Vi kommer nog inte att få välja på rätt länge, huset ska ju inte stå klart förrän 2008.

• Barba Söt

Jag personligen är inte så förtjust i vita luckor, antagligen eftersom jag bott mycket i lägenhet och sällan fått välja färg på luckor...när jag väljer kök kommer jag till 99% välja i trä...oavsett vad som är modernt eller inte...Lejlejs vita köksluckor är snygga förstås....

Titta på många kök...ta det som ni tycker känns snyggt och smidigt...

Svar på tråden Myresjökök