• Julianna

Röda små bristningar på huden??

Hej!

Sen jag blev gravid har jag fått röda små bristningar i huden, främst på bröstet och några uppe på halsen. Det är liksom små "kryss" där man ser små ådror som är röda. Vad kan detta vara? Kan det bero på ökad blodvolym under graviditeten? Ska fråga min BM, men tänkte någon kanske råkat ut för samma?

Kram

• Svar på tråden Röda små bristningar på huden??
  • Toots

Kan inte hjälpa dig med vad det är, men jag har fått små röd/bruna pigmentförändringar i ansiktet - kanske beror på samma sak!?!?

• Leeloo

Det kan vara så kallade eldsmärken kanske. Ser ut som ett litet, litet sår nästan. Vet inte varför de uppstår. Kan det va såna du fått?

• kias

Jag har fått precis likadant, började i ansiktet. Kliar det? Jag ska till min bm idag som ska titta på det så jag kan berätta vad hon sa sen om du vill?

• mamma79

Tror att jag har precis samma märken som du. Pyttesmå, knallröda som ser lite ut som tunna kärl. Vet inte vad de beror på, har haft dem i många veckor nu och ibland bleknar de lite och ibland blir de fler eller rödare. Är också nyfiken på vad det beror på.

• Julianna

Aha, så det finns fler än jag som har detta. Jag hade en för några månader sen som försvann av sig själv, men vissa sitter envist kvar.
    Ofta börjar det som en liten finne och sen övergår det till små små illröda blodkärl. Vart sitter era?

Någon som märkt att ni lättare får blåmärken också och att dom försvinner långsammare nu när man är gravid?

Begriper inte vilka konstiga saker man kan få när man är gravid!

Kram

• mamma79

Mina sitter på bröstkorgen. Tråkigt, för de "lyser" om jag har en röd eller rosa tröja med lite ringning på mig...

• Lilltösa

Hej, jag fick blåmärken lätt redan innan o det har inte blivit bättre nu, sedan har jag märkt att jag fått mkt åderbrock, på benen men sen även på magen ser det ut som det kommit små blodkärlsbristningar, känns inte så kul, för det går ju inte bort sedan antar jag.

• Julianna

Hej mamma 79! Mina sitter också på bröstkorgen och lite upp mot halsen. Inte snyggt när man har urringat som sagt var! Ibland brukar jag ta lite täckkräm och täcka över. Tur att dom är så små ändå. Och skönt att man snart kan börja använda polotröja. Ha ha.
    Hoppas detta försvinner efter graviditeten. Borde ju blekna bort tycker man. Jag ska fråga min BM om detta nästa gång jag går dit.

Kram

• AKA

Jag har också några främst då i ansiktet givetvis. Jag har för mig att de kallas "spindlar" och beror på hormoner (såklart!). Ska alltså försvinna efter förlossning eller i vart fall efter anmning. De ska vara helt ofarliga, fat inte så snygga förståss.

• titti76

Jag har också fått sådana röda märken på bröstet, fick det tidigt i graviditeten och de sitter kvar fortfarande (34+3). Har dåliga blodvärden, kanske kan det bero på det, vad vet jag.

Förhoppningsvis så försvinner de efter förlossningen, för det är inte snyggt.

• Julianna

Skönt att veta att det är fler som har detta, även om det inte är kul för någon av oss. Det finns ju värre problem i och för sig så ingen idé att hänga läpp över detta. Men man undrar ju vad det är för mysko saker som dyker upp. Man vet liksom inte om det beror på graviditeten eller om det är något annat. Men detta borde ju göra det tycker man.

Kram från hormonella Julianna

• titti76

Jag tror att det beror på hormonerna, skönt att ha något att skylla på. Jag får vara glad ändå, jag har inte fått några bristningar på varken mage eller ben, peppar peppar.

Svar på tråden Röda små bristningar på huden??