• gulleplutten

profylax??

är profylax samma sak som "mamma-grupp" ? fattar inte riktigt...
    där jag bor verkar profylaxen bara vara 3 gånger... låter lite lite tykcer jag om det e mammagruppen... mycket fundersam. nån som vet???

• Svar på tråden profylax??
  • Frugan

Profylax betyder förebyggande / preventiv.

• Peach

Psykoprofylax är själva andningen vid en förlossning.. eller snarare en kurs där du får öva andning..vilket i sin tur har en naturlig smärtlindrande effekt då kroppen utsöndrar endorfiner..

Vår föräldrargrupp innehöll inte några sådana lektioner.. Vid frågan om varför man inte får gå såna kurser längre fick jag svaret att det saknas resurser..som vanligt då med andra ord..men pengar till att proppa i oss en massa droger under förlossningen det har dom..

• firhilwen

De har valt att plocka ur psykoprofylaxen ur föräldragrupperna därför att så många struntar i dem och de KAN kosta en slant att genomföra.

I vår senaste föräldragrupp sa BM att hon kunde hålla nån "lektion" om det var så att gruppen ville.

Det brukar också vara så att det går att ordna som en form av studiecirkel om intresset är tillräckligt stort och man har en kurshandledare.

Personligen anser jag ju att det egentligen inte är nåt annat än ett sätt att koncentrera tankarna på nåt annat än smärtorna under förlossningen och själva andningen kommer av sig självt så jag avstår gärna från att ligga på golvet och flåsa mig yr.

• gulleplutten

på vår mottagning finns det såna kurser om man vill gå men det kostar pengar... typ 1700:- så jag vet inte om jag skall gå på det. tackar för svaren.

• Tulsa

Profylaxandningskurs via Profylaxgruppen (som jag antar att du fått info om via din MVC) är inte samma sak som föräldrautbildningen via MVC utan tar upp ett sätt att hanskas med värkarbetet coh öppningsskedet under själva förlossnignen och ger även pappan en hel del verktyg att använda sig av under öppningsskedet, typ olikamassagetekniker och tankesätt för att hjälpa mamman att inte ge upp hoppet.

Föräldrautbildningen på MVC går igenom de olika smärtlindringsmetoderna och profylaxandningen är en av dem men tyvärr hinner inte MVC gå djupare in i hur man kan förbereda sig mentalt.

Jag skulle se föräldrautbildningen coh profylaxkursen som kompleterande till varandra.
    Känner du dig osäker på hur du hanterar värkarbetet, vill vänta med medicinsk smärtlindring elelr abra ha ett superbra verktyg att tillhandahålla medans du fortfarande är hemma och inte kan få medicinsk smärtlidning så rekomenderar jag starkt att du går kursen.
    Den är värd sitt pris.

Jag gick den själv inför min första sons födsel sommaren 2002 och är fortfarande glad över att jag gick den då det gav mig chansen att få den drömförlossning jag innan inte vågade hoppas på.

Svar på tråden profylax??