profylax??
Profylaxandningskurs via Profylaxgruppen (som jag antar att du fått info om via din MVC) är inte samma sak som föräldrautbildningen via MVC utan tar upp ett sätt att hanskas med värkarbetet coh öppningsskedet under själva förlossnignen och ger även pappan en hel del verktyg att använda sig av under öppningsskedet, typ olikamassagetekniker och tankesätt för att hjälpa mamman att inte ge upp hoppet.
Föräldrautbildningen på MVC går igenom de olika smärtlindringsmetoderna och profylaxandningen är en av dem men tyvärr hinner inte MVC gå djupare in i hur man kan förbereda sig mentalt.
Jag skulle se föräldrautbildningen coh profylaxkursen som kompleterande till varandra.
Känner du dig osäker på hur du hanterar värkarbetet, vill vänta med medicinsk smärtlindring elelr abra ha ett superbra verktyg att tillhandahålla medans du fortfarande är hemma och inte kan få medicinsk smärtlidning så rekomenderar jag starkt att du går kursen.
Den är värd sitt pris.
Jag gick den själv inför min första sons födsel sommaren 2002 och är fortfarande glad över att jag gick den då det gav mig chansen att få den drömförlossning jag innan inte vågade hoppas på.