• Santisen

skriva ut foton hemma?

När folk säger att de aldrig framkallar foton i affär för att de kan göra det hemma hur menar de då?

använder de en vanlig skrivare och vanligt vitt papper eller har den en speciel maskin?

Vart får man tag på en sån maskin isåfall.
    Är det svindyrt eller?
    Fast man kanske endå tjänar på det efter ett tag..för framkallning kostar ju endå en slant.

• Svar på tråden skriva ut foton hemma?
  • MyFine

Om man har en bra skrivare och skriver ut på fotopapper så blir det jättebra!

• Axels och Annies mamma

Vi skriver ut med den vanliga skrivaren finns ett val för foton och så fotopapper, det blir jättebra.

• malincha

Det finns ju fotoskrivare som säkert inte är så värst dyra, men då får man ju tänka på att fotopapper kostar istället.
    Min mamma har en väldigt bra skrivare som hon brukar skriva ut foton på, men kvalitén blir väl inte kanon.
    Jag har fått för mig att man inte direkt tjänar några pengar på att skriva ut pengar, men det är såklart bekvämt!!

• Razzla

De man ska tänka på är väl att hållbarheten inte är lika bra som "riktiga" kort.

Dom gulnar lite..

• Piri

Vi har en Canon-skrivare som har ett speciellt fack för fotopapper och det blir jättefina bilder! Vi tar väldigt mycket kort och sparar det mesta i datorn. Men eftersom det är mycket lättare att visa bilderna om de är i ett album (alla vill man ju inte visa heller!) så skriver vi ut väl valda.

Vet inte om vår skrivare var dyr. Sambon har egen firma och måste ha en bra skrivare.

• Piri

AntonÅNina - vanliga kort gulnar ju också. Vår skrivare ska enligt uppgift hålla samma kvalité färgmässigt som kort framkallade hos fotofirma.

• ida06

Vi har köpt en speciell kort "maskin" det blir som dom man lämnar in i fotoaffären. Men den kan bara trycka ut "små" kort.
    Kopplas till datorn eller kameran.

Den kostade ca 1200 och varje kort går på ca 3 kr/st.
    Det finns såna på typ PC-city, ONOFF och elgiganten.

Vi skriver ut jätte mycket kort nu, innan vi köpte den framkallade vi inte särsklit mycket.

• Santisen

oj 3 kr kortet är ju dyrt!
    Nä..jag får nog fortsätta framkalla i affär då.
    tack för svaren

• Havsblomma

På grund av kostnaden för bläck och fotopapper kan man nog utgå från att det i de flesta fall blir betydligt dyrare att skriva ut kopior hemma än via ett fotolabb. Dessutom är det väldigt få hemmaskrivare (även fotoskrivare) som verkligen ger lika bra kvalité som hos ett bra labb. En annan sak är ju dock att alla labb inte heller är bra, utan man får nog jämföra inte bara pris utan även kvalité.

Sådant som kan skilja är t.ex. färgmättnad, färgstick, kontraster m.m.

• Piri

Jag har faktiskt jämfört bilder framkallade på fotofirma med bilder utskrivna hemma på vår skrivare. Då två kopior av samma bild såklart. I de flesta fallen var vår skrivare bättre. Bilderna hade bättre färgmättnad och snyggare kontraster. Så jag fortsätter nog att skriva ut mina bilder själv. Skulle jag framkalla alla bilder jag tar skulle jag bli ruinerad!

• TessaS

Jag har en fotoskrivare och de håller absolut samma kvalité som de jag skickar efter över nätet. Jag köper storpack fotopapper och särskild färg så särskilt många kronor kostar det inte heller.

För bilder större än A4, som är max i min skrivare så skickar jag efter posters på nätet. Det är inte på fotopapper, men resultatet är perfekt! Det är till bilder som jag ramar in och säljer eller ger bort, så det behöver inte vara på fotopapper.

• spunken habe

Att skriva ut hemma kostar oftast mer än att framkalla på labb, speciellt om du använder lite billigare tjänster på nätet.

Det som är fördelen med att skriva ut hemma är att du kan kontrollera utskriften, plus att man får det på en gång. Hos labbet (så vida du inte skapar en profil) så kan bilderna variera en hel del i kontrast;skärpa,färg. Detta är iof inte så viktigt för alla.

/SpunkenHabe

Svar på tråden skriva ut foton hemma?