• Pyssilullan

SVAR FORT!! Hur mycket natriumbensonat ska jag ha i i saften??

Gör jordgubbssaft och vet inte hur mycket jag ska tillsätta..
    Står ej i receptet

NÅGON som vet???

• Svar på tråden SVAR FORT!! Hur mycket natriumbensonat ska jag ha i i saften??
  • AnnaK

Rårörd Jordgubbssaft
    4 Liter

6 l Jordgubbar
    3 l Kokt kallt vatten
    60 g Vinsyra
    1 kg Strösocker per liter saft
    3 Kryddmått natriumbensoat

Rensa och skölj bären väl. Mosa eller skiva dem i en rymlig bunke. Lös vinsyran i vattnet och häll detta över bären. Täck över bunken och låt stå kallt i minst 24 timmar.

Slå upp bären i en silduk och låt det självrinna. Mät saften och tillsätt sockret. Rör tills sockret är löst. Skumma väl. Ta lite av saften och lös konserveringsmedlet i den.

Tillsätt resten av saften.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor. Fyll flaskorna ända upp. Korka igen och förvara svalt.

• AnnaK

Jordgubbssaft 6 l jordgubbar
    8-9 dl vatten
    5-6 dl socker per liter avrunnen saft
    1km natriumbensoat
    1 km kaliumsorbat
    Koka upp vattnet i en stor gryta. Lägg i bären och koka dem under lock ca 10 min. Kläm bären då och då mot kanten med en träsked så att de krossas. Häll upp massan i silduk. Låt saften självrinna minst i 30 min. Mät upp saften och låt den koka upp.Skumma väl. Tillsätt sockret och låt sedan saften koka upp en gång till. Ta grytan från värmen. Rör ut konserveringsmedlen i lite av den heta saften och blanda ner i saftkoket. Häll upp saften på väl rengjorda varma flaskor. (Bären behöver ej snoppas)

• AnnaK

Jordgubbssaft
    Ingredienser
    Liten sats ca 5 dl
    10 dl (ca 500 g) jordgubbar
    2 dl vatten
    3 dl socker
    ev 1/2 krm natriumbensoat

Stor sats ca 2 liter
    4 l (ca 2 kg) jordgubbar
    8 dl vatten
    12 dl socker
    2 krm natriumbensoat

• AnnaK

där fick du lite olika recept med mått....

Svar på tråden SVAR FORT!! Hur mycket natriumbensonat ska jag ha i i saften??